رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

نکته شریعتمداری وحلقه حاشیه ساز!

نکته شریعتمداری وحلقه حاشیه ساز!
مشاهده برخی از شواهد و قرائن و با استناد به عملکرد و سابقه یکی از حلقه های بسیار نزدیک به رئیس جمهور محترم، پیش بینی کرده بودیم که حلقه یاد شده در پی «خالی کردن اطراف رئیس جمهور از نیروهای وفادار و متعهد و تنگ کردن دایره دوستان ایشان» است و در یادداشتی با عنوان «چراغ از بهر خاموشی نگه دار» خطاب به رئیس جمهور مکتبی و متعهد کشورمان جناب آقای دکتر احمدی نژاد، آورده بودیم؛

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: سه ماه و چند روز قبل- 17/6/89- با مشاهده برخی از شواهد و قرائن و با استناد به عملکرد و سابقه یکی از حلقه های بسیار نزدیک به رئیس جمهور محترم، پیش بینی کرده بودیم که حلقه یاد شده در پی «خالی کردن اطراف رئیس جمهور از نیروهای وفادار و متعهد و تنگ کردن دایره دوستان ایشان» است و در یادداشتی با عنوان «چراغ از بهر خاموشی نگه دار» خطاب به رئیس جمهور مکتبی و متعهد کشورمان جناب آقای دکتر احمدی نژاد، آورده بودیم؛

«پیش بینی کیهان، آن است که حلقه مورد اشاره به زودی و یا، شاید طی چند هفته آینده به حضرتعالی پیشنهاد کند آشکارا و بی پرده با دوستان واقعی خویش و حتی دو قوه دیگر اعلام مرزبندی کنید و شاید هم تا به حال این پیشنهاد به شما ارائه شده باشد»! در بخش دیگری از همان یادداشت به فرمول شناخته شده ای که اینگونه حلقه ها به کار می گیرند اشاره شده و آمده بود؛ «ماموریت این حلقه ها ترور و انفجار نیست، بلکه دور کردن نیروهای کارآمد از کنار مسئولان اصلی ترین محور ماموریت آنهاست.»

متاسفانه پیش بینی کیهان درست از آب درآمد و رئیس جمهور محترم، چند روز بعد، طی مصاحبه ای که غیرمنتظره به نظر می رسید، و ضرورت آن نیز قابل درک نبود، با شماری از دوستان وفادار و یاران همدل و همراه خود، مرزبندی کرد!

چند روز قبل، آقای احمدی نژاد در اقدامی تعجب برانگیز و به دور از روال تعریف شده و پسندیده دیپلماتیک، آقای منوچهر متکی را در حالی که به عنوان وزیر امور خارجه در ماموریت رسمی خارج از کشور به سر می برد از وزارت عزل کرد. برکناری وزیر خارجه به هنگام ماموریت رسمی خارج از کشور ضمن آن که اهانت آشکار به شخصیت وی بود، حیثیت نظام اسلامی را نیز در مجامع بین المللی به چالش کشید، تا آنجا که وزیر امور خارجه کشور میزبان در گرماگرم مذاکره رسمی با منوچهر متکی، خبر عزل وی را اعلام کرد! این اقدام رئیس جمهور محترم با اعتراض و انتقاد دلسوزان و هلهله و ذوق زدگی بیگانگان روبرو شد که هر دو حق داشتند! اما آقای رئیس جمهور محترم بی آن که نیازی به توضیح- لااقل برای مردم و دوستان- احساس کند، در فاصله کوتاهی پس از برکناری وزیر امور خارجه، طی حکم دیگری آقای بذرپاش، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان را نیز عزل کرد که این برکناری هم با توجه به خدمات شایسته تقدیر بذرپاش، حیرت و تاسف دلسوزان را در پی داشت و چند ساعت قبل، خبر رسید که آقای رامین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عزل شده است و برخی شنیده های نه چندان غیر موثق از ادامه این عزل و نصب ها حکایت دارد.

همانگونه که در نکته ای تحت عنوان «با کدام توجیه؟!» - کیهان 23/9/89- درباره عزل آقای متکی آمده بود، سخن در عزل یکی و جایگزینی دیگری نیست چرا که این عزل و نصب ها از اختیارات قانونی رئیس جمهور محترم است ولی انجام آن به گونه ای که یاد شد و مخصوصاً در شرایط کنونی خالی از ابهام تلقی نمی شود و برخی از احتمالات نگران کننده را قوت می بخشد. از جمله آن که؛ این روزها، طرح هدفمندی یارانه ها که آرزو و خواست دو دهه جمهوری اسلامی ایران بود و تحول و جهش اقتصادی پرشتابی را در پی خواهد داشت، بعد از سال ها کار تحقیقاتی، ایجاد ساختارهای لازم و تلاش مستمر و مثال زدنی دولت نهم و دهم و مخصوصاً شخص رئیس جمهور محترم به اجرا درآمده است و با برنامه ریزی دقیق دولت و هوشمندی و همدلی مردم، در حال انجام است. اهمیت این طرح و نقش تعیین کننده آن از یکسو و گوش خوابانیدن دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها برای توهم پراکنی درباره این طرح، ضرورت اجتناب از حاشیه سازی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور را پیش می کشد و در این حال و هوا، تعجب آور است که دولت محترم به عنوان مجری طرح از این ضرورت و نیاز حیاتی غافل باشد و خود-بی آن که بخواهد- در فضای سیاسی و اجتماعی کشور حاشیه آفرینی کند! بنابراین آیا نباید نگران این احتمال بود که «حلقه یاد شده» در حاشیه سازی های مورد اشاره دست داشته باشد؟! ممکن است این احتمال بدبینانه تلقی شود ولی نمونه های مشابه دیگری از اینگونه حاشیه سازی های حلقه یاد شده که دقیقاً در بزنگاههای حساس صورت گرفته، اجازه چندانی برای خوشبینی باقی نمی گذارد و می تواند این هشدار را مخصوصاً برای رئیس جمهور محبوب و متعهدمان در پی داشته باشد که مبادا حلقه یاد شده با زمینه سازی های خود «حمل به صحت» را در نگاه صادقانه و برخاسته از اعتماد ایشان با «حمله به صحت» جا به جا کند!

احتمال مورد اشاره با نگاهی به چگونگی عزل آقای متکی، قوت می گیرد که انشاءالله چنین نباشد. آقای متکی در حال انجام یک مأموریت رسمی خارج از کشور عزل شد و حال آن که برکناری ایشان - به فرض ضرورت- می توانست با درنگ یک روزه یا چند ساعته و پس از بازگشت وی صورت پذیرد. ولی از این درنگ ضروری خودداری شد و حال آن که اگر عزل وی تا بازگشت ایشان از مأموریت رسمی خارج از کشور به تأخیر می افتاد، کمترین تغییری در مقصود و منظور اصلی یعنی برکناری ایشان از وزارت امور خارجه پدید نمی آمد. ولی چرا عزل وی در سفر صورت گرفت؟! و چه کسانی اصرار داشته اند که با عزل وزیر امور خارجه در سفر رسمی، علاوه بر آسیب رساندن به حیثیت رئیس جمهور و ضربه زدن به اعتبار بین المللی نظام، در داخل نیز حاشیه سازی کنند؟! آیا این نکته برای ریاست محترم جمهوری کشورمان تأمل برانگیز نیست؟ و آیا نباید در هویت حلقه یاد شده بازنگری کنند؟!

و بالاخره این نکته نیز گفتنی است که نوشته پیش روی به هیچ وجه در پی ایجاد خدشه به صلاحیت و شایستگی کسانی نیست که به جای افراد عزل شده انتخاب شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد