رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

صالحی در مراسم افتتاحیه نشست کارشناسان ارشد نم

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاحیه نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران شرکت کننده، گفت: مفتخریم مسئولیت میزبانی نشست سران و ریاست آن در این شرایط پر چالش و تاریخی به ما سپرده شده است.

وی افزود: احراز میزبانی نشست سران توسط ایران نشانگر عضویت فعال ما در جنبش طی 3 دهه گذشته است. ما در این برهه تمامی مساعی خود را برای ارتقای اهداف کلی جنبش از جمله از طریق تحکیم همبستگی بین اعضای آن که لازمه اصلی یک جنبش متنفذ و کارآمد است، به کار بندیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست خود درصدد تقویت جنبش و کمک به تجدید حیات آن خواهد بود تا جنبش به وظایف تاریخی خود جامه عمل بپوشاند.

وی گفت: در این مسیر کار ما به واسطه اهتمام روسای قبلی و به ویژه کشور دوست و برادر مصر در سه سال گذشته در زمینه رهبری و هماهنگی که صورت دادند، تسهیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: براین اساس می بایست از دولت و مردم مصر به واسطه هدایت عالی فعالیت های جنبش در دوره دشوار و پراهمیتی که ریاست آن را برعهده داشت، قدردانی کنیم.

صالحی گفت: خرسندیم به عنوان اعضای نم یک بار دیگر در جریان اجلاس مقامات ارشد گردهم می آییم تا در خصوص تحولات جدیدی که جهان ما را تحت تأثیر قرار داده مشورت و بررسی کنیم. این نشانه آشکاری از عزم ما برای حمایت و تقویت جنبش و تبدیل آن به ابزاری کارآمدتر برای حمایت از منافع اعضاست.

وی افزود: رجای واثق داریم به رغم تحولات عظیم دهه های گذشته جنبش عدم تعهد همچنان کاملا موضوعیت داشته و نهادی بسیار ارزشمند باشد.

* سازمان ملل نیازمند اصلاحات اساسی است

علی اکبر صالحی  با بیان اینکه بر ماست که دوراندیش و مقاوم بوده و برابر چالش‌های 5 دهه گذشته که برایمان به ارث رسیده قدرت‌مان را تقویت کنیم.

وی افزود: در مقابل چالش‌ها باید ظرفیت‌های کامل جنبش را برای استقرار صلح و عدالت بکار گیریم.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در چنین برهه‌ای که روابط بین‌الملل از ذهنیت مخربی برخوردار شده و قدرت‌ها تلاش دارند بر اوضاع مسلط شوند، نیازمند اقدامات دسته جمعی برای ایجاد جهانی امن هستیم که در آن احترام به حقوق بین‌المللی بخصوص تعیین سرنوشت و حق انتخاب محترم شمرده شود، دنبال کنیم، یادآور شد: جنبش عدم تعهد را باید بر اساس شرایط امروز جهان تنظیم مجدد کرد.

صالحی سیاست‌های خودخواهانه و دخالت جویانه را همچنان فعال خواند و خاطرنشان کرد: تلاش‌های ما می‌تواند کمک مؤثری برای یافتن راه‌حل‌های صلح آمیز برای کشمکش‌ها و باقی ماندن جوامع بر مدار طبیعی خود باشد.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جامعه جهانی ارزش‌ها و عقاید یکسان نیست و برای زندگی در آرامش، تنوع جوامع باید شناسایی و محترم شمرده شود،‌خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد در حال حاضر نقش مهمی در گفت‌وگو و نزدیکی تمدن‌ها و مذاهب ایفا می‌کند تا صلح و ثبات ایجاد شده و تبعیض‌ها برطرف شود.

صالحی سازمان ملل را بزرگترین سازمان جهانی خواند که ضمن برگزاری انسجام داخلی باید با آثار نظم بین‌المللی کنونی از جمله درگیری مسلحانه، سوء استفاده از قدرت و خشونت در تمامی اشکال آن مخالفت کنند.

وی ادامه داد: سازمان ملل پس از 6 دهه نیازمند اصلاحات اساسی برای هماهنگی و تطبیق با شرایط جهانی است.

وزیر خارجه با بیان اینکه ما در نگرانی بسیاری از اعضا در قبال کاهش توانایی‌ها و وظایف مجمع عمومی شریک هستیم، خاطرنشان کرد: مجمع عمومی بر اساس منشور سازمان ملل وظایف مهمی دارد و این اعتقاد وجود دارد که ایجاد شورای امنیت دموکراتیک باید مدنظر قرار گیرد، چرا که هیچ رویکرد خودمدارانه‌ای نباید تحمیل و تحمل شود.

صالحی گفت: اصلاحات باید فراگیر، شفاف و کارآمد باشد که این سه اصل نقش اساسی در تحقق اصلاحات ایفا می‌کند و باید به طور یکسان پیش رود.

وی با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: اکنون بیش از یک سال است که با علاقه تحولات بسیاری از مناطق را دنبال کرده و با دقت به پیام آنها گوش داده‌ایم.

وزیر خارجه افزود: مردمی که خواهان آزادی، کرامت و عدالت هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند مطالبات مشروح آنها را نادیده بگیرد.

صالحی با بیان اینکه با در نظر گرفتن تجربه خود بر این باوریم که گفت‌وگو، احترام به حقوق بشر و برآورد نیازهای اساسی مردم تنها راه غلبه بر چالش‌های حکومت‌های استبدادی است، گفت: پیامدهای این تحولات هر ماهه بر روابط بین‌المللی و منطقه‌ای به روشنی قابل درک است. ار این رو وارد شدن نیروهای حقیقی و مستقل به گفت‌وگوهای فراگیر برای آشتی و جلوگیری از دخالت خارجی نیازمند روند سیاسی است که مبتنی بر شرایط داخلی و ویژه هر کشور باشد.

وزیر خارجه کشورمان مداخلات خارجی را غیر قابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع روندهای حقیقی و مردم سالارانه را در تعیین سرنوشت خود با مشکل روبرو می‌کند.

صالحی تراژدی فلسطین را کانون درگیری‌های منطقه خواند و اظهار داشت: ما به عنوان بخش اصلی جامعه بین‌المللی سیاستی عادلانه برای تعیین سرنوشت فلسطینیان و مخالفت با اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی هستیم.

وی اقدامات رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید امنیت منطقه خواند و گفت: صلح در منطقه با حمایت از تروریسم کور رژیم صهیونیستی، اشغال و شکنجه حاصل نمی‌شود.

وزیر خارجه خاتمه دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین، سوریه، لبنان و بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین ایجاد سازوکاری دموکراتیک برای تعیین سرنوشت مردم فلسطین را عامل ایجاد آرامش و حل موضوع فلسطین دانست.

صالحی با بیان اینکه بسیاری از ما قربانی اقدامات زشت تروریستی هستیم، گفت: ما ضمن باور به مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنیم که این روند نیازمند مبارزه ریشه‌ای است چرا که محصول استعمارگری ابرقدرت‌ها می‌باشد.

وی رژیم صهیونیستی را یکی از منابع تروریسم خواند و یادآور شد: آمریکا با سوء استفاده از حوادث 11 سپتامبر زمینه ساز ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه شده است.

وزیر خارجه کشورمان زمان کنونی را برای برداشتن گام‌های مؤثر در جهت خاتمه دادن به همه اشکال تروریسم بخصوص دولتی مورد حمایت غرب بهترین زمان خواند و یادآور شد: آخرین نمونه این تروریسم دولتی، ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان است.

صالحی با بیان اینکه مصرانه در پی اجرای ماده 6 "ان پی تی" درباره نابودی سلاح‌های هسته‌ای می‌باشیم، اظهار داشت: هیچ چیزی نباید ما را از توجه به تداوم مدرن سازی این سلاح‌ها و دکترین‌های نظامی در زمینه کاربرد احتمالی در مقابل کشورهای فاقد آن منحرف کند.

وی ادامه داد: زمان بندی برای حذف سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2025 تنها در صورتی تحقق می‌یابد که با قاطعیت آن را اجرا کنیم.

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: عدم پذیرش رژیم صهیونیستی برای الحاق معاهده NPT مانع اصلی در مسیر جهان‌شمولی معاهده عدم اشاعه صلاح‌های هسته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال 1974 پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را مطرح کرد، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد تا کنون محقق نشده و قویاً بر این اعتقادیم که هرگونه تلاشی باید در جهت الزام رژیم صهیونیستی برای رعایت دستاوردها و الزامات این اهداف باشد.

صالحی با اشاره به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: ما با اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود همواره در تعامل و همکاری در این خصوص اصرار ورزیده‌ایم. به هنگام در نظر گرفتن حقوق و تعهدات، به طور مداوم بر این موضع بوده‌ایم که ایران نه در پی تقابل و خواستار چیزی بیش از حقوق مشروع خود است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه که به دنبال آن هستیم عدالت و عدم پذیرش ره‌یافت مبتنی بر استانداردهای دوگانه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل است.

وی ادامه داد: عدم تعهد بایستی با تحمیل قوانین داخلی و اعمال فرامرزی آن و اقدامات اقتصادی و تحمیلی مالی شامل تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی که توسط کشورهای مشخصی علیه کشورهای عدم تعهد اتخاذ شده مقابله جدی کند.

وی یادآور شد: البته عدم تعهد همواره و بدون شرط با چنین اقداماتی مخالفت کرده و اینگونه شیوه‌ها را که در تضاد با منشور سازمان ملل و مغایر با حقوق بین‌المللی و همچنین به عنوان ضربه شدید بر تجارت سرمایه‌گذاری است، محکوم کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حقوق بشر منعکس کننده عالی‌ترین خواسته‌های بشریت است تصریح کرد: حقوق بشر نبایستی به ابزاری در انحصار کشورهای مشخصی قرار گیرد که برخی از آنان دارای بیشترین سوابق هولناک در زمینه نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌دوستانه در تاریخ معاصر هستند.

صالحی گفت: حقوق بشر نبایستی به طور گزینشی و سیاسی و اعمال استاندارد دوگانه باشد و هرگونه سوءاستفاده از سازوکارهای حقوق بشری برای صلاح‌دیدهای سیاسی غیرعادلانه باعث کاهش مفهوم ارزش‌های عالی به ابزار بی‌ارزش و ناچیز اعمال سیاست‌خارجی کشورهای مشخصی می‌باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که هرگونه تلاش در جهت سوءاستفاده از حقوق بشر بی‌نتیجه است و تدریجاً علیه ناقض آن عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به طور کامل می‌پذیریم که تمامی ابعاد حقوق بشر به ویژه حق توسعه امری غیر قابل تفکیک و مرتبط به هم است گفت: موضوعات حقوق بشر بایستی از طریق ره‌یافتی سازنده، غیر تقابلی و مبتنی بر گفت‌وگو و بر اساس احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارزی، عدم مداخله در امور داخلی، بی‌طرفانه و با در نظر داشتن ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی‌، تاریخی و سیاسی کشورها مورد بررسی قرار گیرد.

* سیاست‌های نخ‌نمای مبتنی بر ارعاب موجب تضعیف همکاری بین‌المللی می‌شود

وی به موضوع محوری اجلاس سران یعنی صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی پرداخت و گفت: سه موضوع توسعه، پیشرفت و صلح از ابتدای تأسیس از جمله محورهای اصلی جنبش بوده و همچنان نیز از چالش‌های اصلی آن به حساب می‌آید.

صالحی صلح و توسعه را لازم و ملزوم یکدیگر خواند و گفت: یکی بدون دیگری به مقصد نمی‌رسد. در شرایط فعلی و به دلیل وابستگی متقابل و فزاینده، سیاست‌گذاری در سطح جهانی برای مواجه با چالش‌های مشترک که همه ملت‌ها را در سراسر جهان تهدید می‌کند یک بحث توسعه‌ای است که به ویژه کشورهای در حال توسعه در آن ذینفع هستند.

وی اضافه کرد: هماهنگی و همکاری در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه‌های مورد علاقه و نگرانی‌های مشترک جهانی که بعضاً تحت عنوان مدیریت جهانی از آنها یاد می‌شود، طی چندین سال گذشته در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار داشته و سازمان ملل توجه فزاینده‌ای بدان معطوف داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه مدیریت جهانی شمول گسترده‌تری دارد و شامل بسیاری از دیگر موضوعات مورد علاقه و یا نگرانی‌های جهانی است و صرفاً محدود به مسائل اقتصادی است گفت: فارغ از چالش‌های اقتصادی، ما با چالش‌هایی در حوزه‌های اجتماعی،‌ امنیتی و محیط زیستی مواجهه‌ایم.

وی اضافه کرد: صلح و امنیت بین‌المللی همچنان اولویت اصلی بسیاری از کشورهاست. ساختار فعلی تصمیم‌گیری بین‌المللی در حوزه صلح و امنیت در مقایسه با ساختار تصمیم‌سازی در حوزه اقتصاد جهانی بسیار عقب‌ مانده‌تر بوده و در برابر هرگونه تغییری مقاوم است و بدین ترتیب از پاسخگویی به چالش‌های نوین جهانی قاصر می‌باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: منازعات داخلی و بین‌المللی، مخاطرات محیط‌زیستی، بحران‌های اقتصادی و ... را نمی‌توان در محدوده مرزهای ملی محصور کرد و مواجه با این چالش‌ها نیازمند تدابیر قاطع در سطح جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: جهان کنونی نیازمند همکاری مؤثر تمامی اعضای جامعه بین‌الملل بر مبنای عدالت و برابری برای مواجهه مؤثر با چالش‌ها و مسائل عمده‌ای است که نوع بشر با آنها درگیر است، بنابراین ما نیازمند نظامی عادلانه،‌ شفاف و کارآمد مدیریت جهانی برای مواجهه با چالش‌ها و مخاطرات ناشی از مشکلات اقتصادی بین‌المللی، تهدیدهای امنیتی جهانی، ‌آسیب‌های زیست‌محیطی و ... هستیم.

وی گفت: برای ایجاد چنین نظامی با اعضای جنبش عدم تعهد باید مواضع خود را هماهنگ کرده و برای پیشبرد علایق و منافع خود همه تلاش خود را به کار گیریم.

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که بی عیب و نقص است اظهار داشت: با وجود این به اعتقاد ما سیاست‌های نخ‌نمای مبتنی بر ارعاب و توهین نه تنها عادلانه و ناموجه است بلکه موجب تضعیف همکاری بین‌المللی برای تحقق اهداف و مقاصد منشور ملل متحد می‌باشد.

وی گفت:‌ بی‌تردید طراحان چنین سیاست‌هایی به زودی در می‌یابند که اینگونه سیاست‌ها محکوم به شکست است و ما نیازمند اتخاذ رویکردی جامع و دسته‌جمعی برای پیشبرد اصول منشور ملل متحد بر مبنای روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز، احترام متقابل، منافع مشترک و برابر کلیه دولت‌های عضو سازمان ملل هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان اعلام کرد که مردم و دولت ایران با تمام وجود آماده‌اند تا مسئولیتی که از سوی اعضای جنبش عدم تعهد بر عهده آنها نهاده شده را به دوش گرفته و در جهت ارتقای نقش و جایگاه جنبش در امور جهانی و برای پیشبرد اصول و اهداف عالیه آن همه تلاش و توان خود را به کار گیرند. برای تحقق این مهم مشارکت و حمایت کامل از تمامی دولت‌های عضو برای پیشبرد اهداف جنبش بسیار حیاتی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد