رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

همه ی ضد و نقیض های سوال از رئیس جمهور در آبان ماه

سوال از رئیس جمهور این روزها یکی از دغدغه های اصلی مجلس نهمی هاست.

عده ای سوال مجدد از محمود احمدی نژاد را به نفع کشور می دانند و می گویند به دلیل اینکه وزرا پاسخ مناسبی در خصوص وضعیت اقتصادی به نمایندگان ندادند، مجلس ناگزیر است طرح سوال از رئیس‌جمهور را اجرایی کند زیرا به نظر می‌رسد تنها کسی که می‌تواند پاسخگوی مشکلات به وجود آمده باشد خود رئیس‌جمهور است و عده ای می گویند تجربه قبلی سوال نشان داده که اجرایی کردن مجدد این طرح تنها تنش افرین است و عملا فایده ای برای کشور نخواهد داشت

 

 سوال از رئیس جمهور

در این میان ضد و نقیض هایی که درباره ماجرای سوال از بهارستان نهم به گوش می رسد، افکار عمومی را سرگردان کرده و این شائبه را ایجاد کرده که مجلس بر سر اجرایی کردن طرح سوال در بلاتکلیفی و دودستگی به سر می برد.عده ای نیزپشت رسانه ای شدن مدام طرح سوال و اجرایی نشدن آن اهداف سیاسی خاصی را نهفته می دانند.

 

اواخر مهر ماه بود که زمزمه های پس گرفتن طرح سوال از رئیس جمهور بعد از انتشار بیانیه فراکسیون اصولگرایان مبنی بر مخالف بودن با اجرایی شدن سوال،  رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و مخالفان سوال بیشتر در رسانه ها خودی نشان دادند.

 

اما نگاهی به ضد و نقیض هایی که از اول آبان تا کنون درباره طرح سوال روی خط  رسانه ها  رفته است ، بلاتکلیفی مجلس را به خوبی نمایانم می سازد.

 

1 آبان 1391

 

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی از در دستور کار خارج شدن سوال خبر داد و  اعلام کرد: طرح سوال از رییس جمهوری از 102 امضا به 68 امضا رسید.

علی ایرانپور گفت: طی دو یا سه روز گذشته 34 نفر از طراحان سوال از رییس جمهوری امضای خود را پس گرفتند.

 نماینده مردم ساری نیز  منتفی شدن سوال از رئیس‌جمهور را ممکن دانست. 

محمد دامادی عنوان کرد: امکان پس گرفتن سوال از رئیس‌جمهور وجود دارد و این در صورتی است که نماینده رئیس‌جمهور در کمسیون‌ها پاسخ منطقی، صحیح و قابل توجیهی بدهد.


2 آبان 1391

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیته منتخب سوال کنندگان از رییس جمهور گفت: ما در این نشست به این اجماع رسیدیم که سوال ترجیحا به صورت غیرعلنی مطرح شود؛ البته اختلافی بین سوال کنندگان وجود داشت و عمدتا کسانی که راغب نیستند سوال مطرح شود، دلیلشان ادبیات رییس جمهور است.

از سوی دیگر، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از قرائت سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: نمایندگانی که قصد انصراف از سوال از رئیس جمهور را دارند تا آغاز جلسه علنی فردای مجلس فرصت دارند امضای خود را پس بگیرند.

عبدالرضا مصری ا اشاره به آیین نامه سوال از رئیس جمهور در مجلس گفت: سوال از رئیس جمهور طبق آیین نامه ابتدا به کمیسیون تخصصی ارجاع می شود و اگر نمایندگان سوال کننده از پاسخ های نمایندگان رئیس جمهور قانع نشوند سوال به هیئت رئیسه مجلس ارسال می شود.

 

3 آبان 1391

عضو هیات رئیسه مجلس، با بیان اینکه طرح سوال از رئیس‌جمهور همچنان به قوت خود باقی است، گفت: اولین جلسه علنی هفته دوم آبان چنانچه سوال کنندگان بر امضای خود پایبند بودند، سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی قرائت می‌شود.


حسین سبحانی‌نیا با بیان اینکه سوال از رئیس‌جمهور همچنان به قوت خود باقی است، افزود: بعد از اینکه سوال با حضور نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مطرح شد، امضا کنندگان یک هفته فرصت دارند نظر خود را اعلام کنند.

از سوی دیگرنایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد قابل توجهی از نمایندگان موافق طرح سوال نبوده و نظرشان تغییر کرده است.محمد حسن ابوترابی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی  با اشاره به طرح سوال رییس جمهور، اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از نمایندگان موافق طرح سوال نبوده و نظرشان تغییر کرده است


 
وی ادامه داد: در نتیجه بر اساس آیین‌نامه به احتمال زیاد طرح سوال از رییس جمهور منتفی می‌شود.

4 آبان 1391

 عوض حیدرپور عضو کمیته طرح سؤال از رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی نشده است، اظهار داشت: 

 سؤال کنندگان از پاسخ‌های نمایندگان رئیس‌جمهور در کمیسیون برنامه و بودجه قانع نشدند.


این در حالی بود که در همین روز سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس نهم گفت: طرح سئوال از رئیس جمهور با انصراف و تقلیل یافتن امضا کنندگان منتفی شده است.
 
مصطفی افضلی‌فرد اظهار داشت: با توجه به دیداری که اعضای فراکسیون اصولگرایان با رئیس جمهور داشتند اکثر موارد مطرح شده در طرح سئوال از رئیس‌جمهور تشریح شد و 

 رئیس‌جمهور بسیاری از این ضعف‌ها و اشتباهات را نیز قبول کرده و نسبت به جبران و اصلاح آنها قول مساعد داد.


5 آبان 1391

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح سوال از رییس جمهور گفت: سوال از رییس جمهورطبق قانون انجام می شود وبرای روشن شدن اذهان مردم و نمایندگان آنها لازم است که پرسیده شود.

 سید ناصر موسوی لارگانی افزود: مجلس در تمام امور دولت را کمک کرده و به منظور رعایت حال دولت برای حل مشکلات ،بسیاری ازفشارها را کم کرده است  

از این رو از دولت هم انتظار می رود رعایت حال مجلس و سایر قوارا هم بکند.


6 آبان 1391

لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور از خارج شدن طرح سوال از رییس جمهور از دستور کار مجلس خبر داده و تاکید کرده است که براساس ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بعد از این که طرح سوال از رییس‌جمهور به کمیسیون ارجاع می‌شود و نمایندگان رییس‌جمهور با حضور در کمیسیون به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهند، اگر یک چهارم نمایندگان قانع نشدند، روند سوال ادامه پیدا می‌کند، ولی با توجه به این‌که در حال حاضر از 96 نماینده امضاکننده سوال از رییس‌جمهور 40 نفر از آنها امضای خود را پس گرفته‌اند، براساس همین ماده طرح سوال از رییس‌جمهور از دستور کار مجلس خارج می‌شود و اعضای هیات رییسه مجلس باید به این موضوع توجه کنند.


7 آبان 1391

محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران و نایب رئیس دوم مجلس، درباره تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور گفت: با توجه به امضاهایی که به هیئت رئیسه اعلام کردند پس گرفته شده، به نظر می‌رسد طرح سؤال از رئیس‌جمهور از حد نصاب افتاده باشد، اما مجلس این هفته جلسه علنی ندارد و منتظریم یکشنبه هفته آینده 14 آبان که جلسه مجلس تشکیل می‌شود، دقیقاً امضاکنندگان به هیئت رئیسه اعلام کنند که چند نفر بر امضایشان مصر هستند تا کار، فرآیند آیین‌نامه‌ای خود را طی کند.

 

8 آبان 1391

علی مطهری از اعلام وصول شدن سوال با 83 خبر داد و گفت: طرح سئوال از رئیس جمهور را دیروز با 83 امضا تحویل هیات رئیسه دادیم و از دیروز هم امضا ها قابل پس گرفتن نیست.

 وی افزود: قاعدتا باید این طرح در اولین جلسه علنی مجلس قرائت و به رئیس جمهور ابلاغ شود.

 جواد جهانگیرزاده نیز درباره طرح سوال از رئیس جمهور گفت: نصاب طرح سوال از رئیس جمهور تامین شده و تا یکشنبه آینده فرصت است که اگر طراحان سوال از رئیس جمهور می خواهند امضاء خود را پس بگیرند.

از سوی دیگر، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در این روز گفت: سوال از ریس جمهور و استیضاح وزیر در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌ها معنی ندارد چرا که برقراری ارتباط و تعامل نیازی به سوال از وزرا ندارد.


9 آبان 1391

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشترک هیئت رئیسه این فراکسیون با رئیس جمهور گفت: در این جلسه احمدی نژاد اعلام کرد که سئوال از رئیس جمهور را فرصتی برای بیان حرف های نگفته می داند.

حسین علی حاجی دلیگانی با اشاره به رایزنی نمایندگان با احمدی نژاد در مورد طرح سئوال از رئیس جمهور تصریح کرد:احمدی نژاد به هیچ عنوان از طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی نگران و ناراحت نبود و اعلام کرد که من سئوال از رئیس جمهور را فرصت می دانم که حرفهای نگفته را در مجلس بیان کنم.
 
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان افزود: در صورت طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی احمدی نژاد مسائل جدیدی را در فضای سیاسی کشور مطرح خواهد کرد و نمایندگان پاسخ خواهند داد و این فضا با فضای مورد نظر رهبر انقلاب مبنی بر تعامل و همدلی تطابق ندارد.

به این ترتیب کش و قوس های ماجرای سوال در بهارستان نهم همچنان ادامه دارد و در آخر هم معلوم نیست بالاخره حرف کدام یک از وکلای ملت را باید پذیرفت، اجرایی شدن سوال را یا منتفی شدن سوال را؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد