رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

هاشمی رفسنجانی در دقیقه ۹۰ نامزد ریاست جمهوری شد

 آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی دقایقی پیش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت‌نام کرد.

«اکبر هاشمی رفسنجانی» روحانی و سیاست‌مدار ایرانی در سوم شهریور 1313 در روستای بهرمان از توابع شهرستان رفسنجان در استان کرمان به دنیا آمد.

وی یکی از 9 فرزند میرزا علی هاشمی بهرمانی بود که به تجارت پسته می‌پرداخت.

وی تحصیلات خود را از سن 5 سالگی در نوق آغاز کرد و در سن 14 سالگی برای ادامه تحصیل علوم دینی به شهر قم سفر کرد و در محضر اساتیدی همچون محمدرضا گلپایگانی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی و سید حسن طباطبایی بروجردی به تحصیل علوم دینی پرداخت.

وی فعالیت سیاسی خود را به صورت جدی از 1340 آغاز کرد و در مجمع از سال‌های 1337 تا سال 1357 هاشمی رفسنجانی 7 بار دستگیر و در مجموع 4 سال و 5 ماه را در حبس گذراند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد و مدتی نیز سرپرست وزارت کشور را برعهده داشت.

وی همچنین یکی از اعضای اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی بود. اصلی‌ترین سمت وی در دوران پس از انقلاب اسلامی ریاست چندین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین فرماندهی کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ ایران و عراق بود.

فعالیت به عنوان یکی از ائمه جمعه موقت تهران و همچنین جانشینی امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع نیز یکی از دیگر مناصب هاشمی رفسنجانی در دهه 60 بود.

آیت‌الله هاشمی در انتخابات سال 1368 ریاست جمهوری به عنوان پنجمین رئیس جمهور اسلامی ایران به این سمت انتخاب شد و  طی دو دوره سمت ریاست جمهوری را برعهده داشت.

همچنین هاشمی رفسنجانی پس از پایان دوره ریاست جمهوری با حکم مقام معظم رهبری با عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

هاشمی رفسنجانی بین سال‌های 1386 تا 1389 ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت و هم اکنون نیز نماینده مردم تهران در این شورا است.

هاشمی رفسنجانی تجربه یک شکست را نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 را نیز در کارنامه دارد که عرصه رقابت را به محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد