رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

همه ی خبرهای روز سوم بررسی صلاحیت وزرای دولت یازدهم

دو روز داغ و جنجالی در مجلس گذشت و ماجرای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی حسن روحانی به روز سوم رسید؛ روزی که با بررسی صلاحیت علی ربیعی، یکی از جنجالی‌ترین چهره‍‌های موجود در کابینه پیشنهادی به دلیل سوابق امنیتی و نزدیکی او با سران فتنه، آغاز شد.

به گزارش رجانیوز، سابقه نامناسب علی ربیعی در زمینه‌های اطلاعاتی امنیتی و همراهی جدی او با میرحسین موسوی در جریان فتنه 88 باعث شده تا نمایندگان، دغدغه جدی درباره وضعیت وزاتخانه تعاون داشته باشند. البته در این میان، علیرضا محجوب در اقدامی عجیب، طوماری را تهیه کرده بود تا برخی نمایندگان آن را در حمایت از وزیر پیشنهادی کار، امضا کنند.
 
 
منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه دیگر تشکیل شده که اهداف بلند و وظایف مهمی دارد، اظهار داشت: مدیریت بر این وزارتخانه نیازمند یک مدیریت استراتژیک است.
 
آرامی، همگرایی، همفکری و مشورت را از مهمترین ویژگی‌های مدیریتی برای این وزارتخانه برشمرد و با تاکید بر اینکه علی ربیعی از این خصوصیات برخوردار است، افزود: ربیعی در حوزه‌های مختلف همچون معاونت وزارتخانه،‌ مشاور رئیس جمهور، کمیته تبلیغات شورای امنیت سابقه فعالیت داشته است.
 
نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به حضور 50 ماهه ربیعی در جبهه‌های جنگ اشاره کرد و با بیان اینکه ربیعی سنگ زیرین نظام در سخت‌ترین بحران‌ها بوده است، گفت: ربیعی امروز نیز به یک وزارتخانه‌ای سخت رفته و وزیری مطمئن خواهد بود.
 
چه تضمینی است که تصمیمات ربیعی سیاسی نباشد؟
 
رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر، در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان در مخالفت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به بیان آقای ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه هستند که دو سال پیش با تصویب مجلس از ترکیب سه وزارتخانه تشکیل شد. البته آقای ربیعی ادغام این سه وزارتخانه را هوشمندانه اما ناقص می‌‌داند.
 
وی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وزارتخانه‌ای با اهمیت شامل حوزه‌های گوناگون اعم از اقتصادی، بیمه‌ای، درمانی، آموزشی و اجتماعی دانست و افزود: اگر امروز در استان‌ها یا شهرستان‌ها با یک اداره کل مربوط به یک وزارتخانه سر و کار داریم در این وزارتخانه با چهار اداره کل مواجهیم؛ سازمان تامین اجتماعی و مسائل آن، شستا به عنوان بزرگترین زنجیر اقتصادی ایران، نیروی کار جامعه به گرفتاری‌های آن، بیمه و ناملایمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعات مربوط به این وزارتخانه است.
 
صابری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی دارای یک چهره سیاسی است، تصریح کرد: آقای ربیعی! چه تضمینی است که وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود؟
 
نگاه نامناسب به وزارت رفاه موجب فساد می‌شود
 
غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچ‌ساران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بنده به عنوان یک کارشناس وقتی آقای ربیعی مطرح شد از دید کارشناسی شاید ابتدا موافق نبودم ولی وقتی چند جلسه با ایشان داشتم احساس کردم نیروی بسیار مناسبی برای این وزارتخانه انتخاب شده است.
 
 
وی با بیان اینکه این وزارتخانه از سه جزء تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است،‌ گفت: اینکه چه فردی متصدی این وزارتخانه شود، بسیار مهم است نگاه صرف اقتصادی و نگاه صرف اجتماعی آن را آسیب‌پذیر می‌کند.
 
ربیعی می‌خواهد نقش تعاونی‌ها را نادیده بگیرد
 
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه فانتزی نیست، گفت:‌ این وزارتخانه با اشتغال سر و کار دارد که امروز در کشور ما دارای اهمیت فراوانی است.
 
فیاضی با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: آقای ربیعی در برنامه‌های خود افزایش سهم تعاونی‌ها در بازار پولی کشور را کمر‌نگ دیدند در حالی که ما باید اذعان کنیم تعاونی‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند.
 
حامی ربیعی: وزارت تعاون که اقتصادی نیست!
 
مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس در حمایت از وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر قرار باشد که بانک رفاه و بانک تعاون یک بانک عادی باشد و اداره آن را به دست یک اقتصاددان بسپاریم، باید این بانک‌ها زیر نظر وزارت اقتصاد قرار می‌گرفتند. این بانک‌ها برای اهداف مشخص که در حوزه وزارتخانه تعاون و کار و رفاه اجتماعی است، تعریف و تأسیس شده‌اند.
 
وی ادامه داد: اینکه ما بخواهیم 80 درصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اقتصادی ببینیم،‌نقض غرض است. اینکه مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را به گردن وزیری که هنوز نیامده بیاندازیم و او را دادگاهی کنیم، درست نیست. تاکنون 5 درصد از ظرفیت تعاون احیا شده و این درحالی است که طبق قانون اساسی باید 25 درصد از ظرفیت تعاون احیاء شود. امروزه تعاون چکاره است؟ الان بیمه‌های اجتماعی در چه مرحله‌ای است؟ مگر ما در برنامه پنجم بیمه سلامت را به تصویب نرساندیم؟ مگر ما نباید بیمه یکسان داشته باشیم؟ مگر نباید همه بیمه بیکاری داشته باشند؟ مگر کشور ما نباید اولین کشور منطقه باشد؟
 
افتخار وزیر پیشنهادی به امنیتی بودن خود
 
علی ربیعی وزیر پیشنهادی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه) در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: همدلی، مشارکت مردم، اصرار و ایستادگی مقام معظم رهبری بر اصول و تأکیدشان بر حفظ دو عنصر اسلامیت و جمهوریت و نمایندگان مردم که امام راحل آن را عصاره فضائل ملت خواندند، زمینه‌ساز تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور شده است و بنده امروز در این جایگاهی که ایستاده‌ام، در همین چارچوب از برنامه‌هایم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاع می‌کنم.
 
ربیعی با اشاره به سؤال برخی از نمایندگان مخالف درباره عدم تناسب وی با وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی،‌خاطرنشان کرد: سؤال من اینجاست که وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی باید یک اقتصاددان یا یک پزشک باشد؟ عقیده من این است که این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می‌خواهد و من یک مدیر استراتژیست هستم و می‌توانم برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه را پیاده کنم.
 
وی افزود: دوستان مباحث امنیتی بودن کابینه را مطرح می کنند اما مسئله اینجاست که نمی دانم تصور آنها از امنیتی بودن چیست؟ در همه جای دنیا هوشمندترین افراد دولت در بخش‌های امنیتی هستند و البته این دلیلی بر امنیتی بودن صرف نیست. از همکاران ما در شورای امنیت ملی افرادی مثل نوبخت و فروزنده هستند که فعالیت‌های مفیدی در بخش های اقتصادی دارند.
 
 
پاسخ برادر رسایی به "بگم بگم" کاظم جلالی
 
جمشید رسایی برادر حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده تهران در واکنش به اظهارات اخیر کاظم جلالی که در واکنش به رسایی مطالبی علیه برادر و برادرزاده او مطرح کرده بود جوابیه‌ای به مجلس ارسال کرد که برابر آئین‌نامه داخلی مجلس این جوابیه توسط هیئت رئیسه قرائت شد.
 
- نظریات سیاسی این جانب با دیدگاه‌های برادر محترمم متفاوت است اما طرح چند باره این موضوع در جلسات مجلس با هدف تخریب بنده یا برادرم کار غیراخلاقی و برخلاف مروت است.
 
- این جانب حدود 10 سال در وزارت راه مسئولیت داشته‌‌ام ولی برخلاف ادعای مطرح شده هیچ گاه سابقه فعالیت در بخش پیمانکاری یا ارتباط مالی با پیمانکاران نداشته‌ام تا  چه برسد به بهره‌مندی از قراردادهای کلان.
 
- فرزند 20 ساله‌ام در روز قدس سال 88 و قبل از شروع راهپیمایی به همراه عده‌ای به دلیل شک نیروی انتظامی به آنها، به کلانتری منتقل می‌شود و پس از بررسی این موضوع با حکم مرجع قضایی آزاد می‌شود. متأسفانه وی در طول مدت بازداشت با برخوردهای مطابق موازین قانونی نبود، مواجه می‌شود که در این خصوص به بازرسی نیروی انتظامی و مراجع قضایی شکایت کرده‌ام که نهایتا مراجع مذکور تخلفات صورت گرفته را مغرض دانسته‌اند اما به واسطه دلجویی فرماندهی وقت نیروی انتظامی استان و همچنین عذر‌خواهی متخلفان در دادگاه جلسه با رضایت فرزندم موضوع خاتمه پیدا کرد.
 
- برادرم در خصوص آزادی فرزندم هیچ نقشی نداشت ولی در خصوص پیگیری شکایت از تخلف صورت گرفته که با دلایل و مستندات برای ایشان اثبات شد در حد ارجاع موضوع به مراجع ذی‌ربط انتظامی جهت بررسی و پاسخگویی مکاتبه داشت.
 
جوابیه وزیر سابق اطلاعات به رسایی
 
قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر اسبق اطلاعات در خصوص صحبت‌های  دیروز حمید رسایی نماینده تهران که در مخالفت با علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات صحبت می کرد، واکنش نشان داد و پاسخی را برای قرائت در صحن علنی مجلس، ارائه کرد که این پاسخ در جلسه امروز مجلس از سوی هیئت‌رئیسه قرائت شد.
 
 در این جوابیه آمده است: متاسفانه در صحبت‌های آقای رسایی به صورت غیرمستقیم نسبت به وزارت اطلاعات تحلیل‌های غلط و ناصوابی ارائه شد که اولا خلاف واقع و به دور از حقیقت است و ثانیا برخلاف مصالح کشور و ثالثا تحلیل و مقایسه‌ها نیز به دور از واقعیت بوده و نباید برای تخریب وزیر پیشنهادی خدمات دیگران را زیرسوال برد و آنان را تخریب کرد.
 
جهاد کشاورزی و تمام حواشی آن
 
محمود حجتی دیگر وزیر پیشنهادی حسن روحانی است که بنا به ترتیب حروف الفبای نام وزارتخانه‌اش، در جایگاه هشتم جهت بررسی صلاحیت در مجلس قرار گرفته است.
 
شکرخدا موسوی اولین نماینده مخالف حجتی بود که به ایراد سخن پرداخت.
 
شکرخدا موسوی، عضو کمیسیون کشاورزی ونماینده مخالف حجتی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت کشاورزی در دولت یازدهم گفت: آقای حجتی باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای تحقق خودکفایی در عرصه کشاورزی دارد.
 
وی با بیان اینکه 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها 4 میلیون هکتار آن زیر کشت رفته است، گفت: تنوع آب‌وهوایی ایران مثال‌زدنی است وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامه‌هایی برای استفاده از این تنوع آب و هوایی دارد.
 
موسوی با اشاره به نقش دکتر کلانتری وزیر قبلی کشاورزی در انتخاب دکتر حجتی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت کشاورزی گفت: آقای کلانتری اعلام کرده است که با وجود توجه به کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است اما کشاورزی نمی‌تواند محور توسعه باشد آقای حجتی باید توضیح دهد که چه نسبتی با این حرف‌ها دارد. باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای خودکفایی دارد.
 
انتقاد شدید نمایندگان از برنامه حجتی برای کشاورزی
 
نماینده مردم ملایر در مجلس، ضمن انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تغییر مداوم سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی را عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: باید سازوکار مناسب انجام شود تا تناسبی میان ساختار اداری با کشاورزی در استان‌ها وجود داشته باشد.
 
علی نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت می‌کرد، با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط وی اظهار کرد: اگر نگاهی به برنامه‌های ارائه شده بیندازید متوجه می‌شوید که به چند دلیل در شرایط فعلی کشور این برنامه‌ها حلال مشکلات نخواهد بود.
 
وی همچنین با اشاره به صحبت‌های موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اینکه گفته شد حجتی بچه روستا است در حالی که اینگونه نیست وی در بیوگرافی خود عنوان کرده که متولد نجف‌آباد است. همچنین موافق دیگر صحبت از ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توسط حجتی کرد. در حالی که در برنامه‌های وی به هیچ‌کدام از این موارد اشاره نشده و تنها رئوس برنامه‌ها ارائه شده است.
 
نماینده مردم ملایر در مجلس با انتقاد از اینکه تولیدات بخش کشاورزی در حال کاهش است، گفت: در حال حاضر تولیدات 109 میلیون تن می‌باشد که باید به 143 میلیون تن برسد اما در برنامه‌های حجتی به این موضوعات اشاره‌ای نشده است.
 
قول وزیر پیشنهادی به یک نماینده
 
یک نماینده موافق وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی قول داده با برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت آسیب‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه را شناسایی و مسائل را حل کند.
 
رحمت‌الله نوروزی همچنین عنوان کرد: محمود حجتی نیرویی اهل مشورت، کارآ، صالح و باتجربه است.
 
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌هایش افزایش ضریب خودکفایی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید و فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید را قرار داده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر ما در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مرغداری مشکلات زیادی داریم که در نشست‌هایی که با آقای حجتی داشته‌ایم قرار شده نسبت به حل آنها اقدام شود.
 
دلیل عجیب یک نماینده برای موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی
 
یک نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نام آقای حجتی با جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی عجین شده است.
 
احمد جباری در نطق خود در موافقت با وزارت محمود حجتی خاطرنشان کرد: فردی که برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده فردی است که برای مدیریت آن بسیار متناسب است و نام این وزارتخانه با نام آقای حجتی عجین شده و این مساله بر کسی پوشیده نیست، نام آقای حجتی برای همه کشاورزان و صنعتگران مرتبط با حوزه کشاورزی آشناست.
 
وی ادامه داد: حضرت امام سخنی دارند که می‌گویند ما باید در تولید محصولات خودکفا شویم و علاوه بر اینکه محصولاتمان کشور خودمان را اداره می‌کند بتوانیم صادرات هم داشته باشیم به این سخن امام قطعا در برنامه‌های آقای حجتی توجه خاص و ویژه‌ای شده است.
 
مهندسی عمران چه ربطی به کشاورزی دارد؟!
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دوران مدیریتش در وزارت راه موفق بود، گفت: آقای حجتی با مدرک تحصیلی عمران چگونه می‌تواند مشکلات کشاورزی را حل کند.
 
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حجتی تخصصی در کشاورزی نداشته و تحصیلات وی نیز در زمینه عمران است، گفت: حجتی در وزارت راه موفق بود اما ما در بخش کشاورزی نگران هستیم.
 
 
وی با اشاره به اینکه آمارهای ناصحیحی نسبت به زمینه‌های مستعد کشاورزی ارائه شده است، گفت: آقای احمدی‌نژاد زمین‌های مستعد کشاورزی را 36 میلیون هکتار اعلام می‌کرد شما می‌گویید 18 میلیون هکتار، این آمارها متفاوت است ما برای رسیدن به 37 میلیون هکتار با مدرک تحصیلی عمران چکار باید بکنیم.
 
نماینده مردم لنگرود با اشاره به وضعیت نامناسب تولیدات برنج، چای و یا ابریشم در شمال کشور گفت: هر سه محصول در زمان مدیریت شما نابود شد. در سازمان چای تخته شد، داستان واردات برنج هم که مقوله دیگری است، باغات کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: حتی در مورد ابریشم نیز وضع به گونه‌ای شده که ما باید اکنون صادرکننده ابریشم باشیم نه وارد کننده.
 
عدم حضور اهل سنت؛ محور انتقاد یک نماینده حامی روحانی
 
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تراز تجاری در زمان تصدی‌گری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مثبت بوده و ایشان برای تامین امنیت غذایی برنامه دارد.
 
رسول خضری در سخنان خود در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن محکومیت کشتار و قتل عام کردها در سوریه توسط نیروهای القاعده و همچنین تسلیت برای درگذشت شاعر و ادیب کرد، گفت: بخش عمده کشورهای دنیا اولین اولویت خود را تامین امنیت غذا قرار دادند و بیشتر کشورهایی که درگیر جنگ‌ بودند این اهمیت را به خوبی احساس کردند.
 
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: ما در قسمتی از پیام دکتر روحانی دیدیم که ایشان می‌خواهند از ظرفیت اقوام و مذاهب به خوبی استفاده کنند. ما نیز می‌خواهیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در سال 1404 بالاترین کشور از لحاظ توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشیم. من به کلیات کابینه رای مثبت و به تک تک وزرا نیز رای مثبت دادم اما این گلایه را از رییس‌جمهور دارم که موازنه و توازن بین آرمان‌گرایی و عملگرایی رعایت نشده و اگر در کابینه یک نفر کرد اهل تسنن حضور داشت موج اتحاد و استقبال از کشور ما ایجاد می‌شد.
 
 
خضری خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم که دکتر روحانی به این مهم عمل کنند و ان‌شاءالله در معاونت‌ها و سازمان‌های تحت نظر ریاست‌جمهوری این بحث جدی گرفته شود. من چون موافق بودم خواستم این انتقاد را به عنوان انتقادی سازنده مطرح کنم.
 
دفاع وزیر پیشنهادی کشاورزی: امنیت غذایی ایجاد می‌کنم
 
سپس نوبت به حجتی رسید تا از خود در برابر انتقادات دفاع کند
 
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امنیت غذایی و توسعه تولیدات کشاورزی در بسیاری از اسناد بالادستی آمده است و تامین آن از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که متاسفانه علیرغم تاکید این اسناد بالادستی در شرایط فعلی کشور وضع مناسبی از بابت امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی ندارد و بسیار عقب‌تر از سطح پیش‌بینی شده در قوانین کلان کشور است و این وضع بسیار شکننده و نگران‌کننده است.
 
حجتی افزود: علاوه بر حمایت از تولید و توسعه تولید کشاورزی، مسوولیت قرنطیه نباتی و دامی، حمایت از خاک و منابع آبی نیز بخشی از مسوولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که باید با آن توجه کرد چراکه بعضا با مشکلات زیادی در شرایط فعلی مواجه است.
 
وی تصریح کرد: کیفیت و کمیت نهادهای کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده در مناطق روستایی یکی دیگر از اولویت‌های دیگر جهاد کشاورزی است که اگر مجلس نظر مساعدی به من داشته باشد حتما آنها را در رئوس برنامه‌هایم قرار خواهم داد، ضمن آنکه توجه بخش شیلات در قطب‌های شیلات کشور و گسترش فعالیت پرورشی آبزیان نیز یکی از موضوعاتی است که در جهت تامین سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت خواهد بود که باید به آن توجه کرد.
 
وزیر کشور دولت نهم، وزیر دادگستری دولت یازدهم می‌شود؟
 
حجت الاسلام پورمحمدی از سازمان بازرسی کل کشور می‌آید تا نهمین وزیری باشد که نمایندگان مجلس در مورد دادن رای اعتماد به او به عنوان وزیر دادگستری تصمیم‌گیری کنند.
 
 
کوچک‌زاده به عنوان مخالف و عزیزی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی دادگستری نطق کردند.
 
در کارنامه پورمحمدی، مقابله با بی‌عدالتی دیده نمی‌شود
 
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: آقای پورمحمدی طی سال‌های بعد از جنگ یعنی در زمان سازندگی قائم‌مقام وزیر اطلاعات بود. ایشان در سه سال اول دولت نهم مسوولیت وزارت کشور و طی پنج سال اخیر ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشته است.
 
مهدی کوچک‌زاده افزود: بنده برای وزارت کشور در دولت آقای احمدی‌نژاد به آقای پورمحمدی رای مثبت ندادم شاید در این دوره و به احتمال کم نظرم بعد از طرح موضوعات عوض شود. اکنون نیز رای منفی من به ایشان حاصل عملکرد آقای پورمحمدی بدون ورود به جزییات و مصادیق است.
 
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه انتقاداتش نسبت به پورمحمدی ناظر به عملکرد وی و نه شخصیتش است، گفت: آقای پورمحمدی، شما زمانی قائم مقام وزارت اطلاعات بوده‌اید که گسترده‌ترین فعالیت اقتصادی توسط این وزارتخانه در این دوره انجام شده است به طوری که آقای ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون در مهرماه سال 86 با ماهنامه صبح در این باره اظهاراتی را مطرح کرد.
 
کوچک‌زاده ادامه داد: آقای ربیعی در این رابطه گفته است که در این دوران برخی از مسائلی که قبیح و ضدارزش بودند، آرام آرام حالت قبح و ضد ارزشی خود را از دست داد. حتی یکسری آیات و احادیث نیز داشتیم که متعلق به زمان‌های گذشته تلقی شد و در این دوره جامعه شاهد ظهور پدیده‌ای بود که مقام معظم رهبری با تعبیری چون طبقه جدید و مرفه و ثروت‌های بادآورده از آن یاد کرده است.
 
وی اضافه کرد: این دوره همان دوره‌ای است که دعوت‌های افراطی نظیر دعوت مردم به نمازجمعه تبدیل به مانور تجمل انجام شده است. مسوول این دوره را وزیر دیگر این کابینه یعنی آقای علوی که ایشان هم یک روحانی است جوشش چشمه‌های پرفیض می‌داند.
 
وی خطاب به پورمحمدی گفت: شما قائم مقام وزارت اطلاعات در این دوره بودید که باز آقای ربیعی در توصیف آن می‌گوید که در این دوران در مدیران باورهای جدیدی به وجود آمد. یادم است برای خرید میوه رفته بودم دیدم ساعت 10 صبح یک وزیر با لباس گرمکن و با سه اتومبیل بیت‌المال و با چند محافظ و وسایل تنیس از ورزش برمی‌گشت.
 
وی خطاب مجددا به پورمحمدی گفت: شما در راستای جلوگیری از این رفتارهای نابودکننده عدالت و زمینه‌ساز افراط چه کردید؟
 
کوچک‌زاده خطاب به پورمحمدی گفت: شما در راستای تحقق این خواست رهبری یعنی جلوگیری از اشرافی‌گری مدیران که ادامه اینچنینی و افسارگسیخته آن موجب شکل‌گیری جریان‌های افراطی و در نهایت صدمه به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود، چه اقدامی انجام دادید؟ آیا شما خدای ناخواسته همراه این موج اشرافی‌گری شدید؟ اسناد و مدارک موجود خلاف این را نشان می‌دهد.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: با استناد به یک نظریه صحیح و علمی به وزیر پیشنهادی رییس جمهوری یعنی آقای ربیعی آن زمان که انقلابی‌تر بود، موضوعی را مطرح کنم. ایشان گفته که اگر در جامعه افراط مشاهده می‌شود، یکی از دلایل عمده و بلکه اصلی‌ترین دلیل آن به تنگ آمدن از بی‌عدالتی است.
 
کوچک‌زاده خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه به عنوان فردی که پورمحمدی را به عنوان وزیر دادگستری به رییس جمهور معرفی کرده است، گفت: کسی که در دوران اوج‌گیری بی‌توجهی به عدالت اجتماعی به عنوان زمینه‌سازی بسیاری از حرکت‌های افراطی، قائم مقام وزیر اطلاعات بوده و در دوران وزارت کشور و سازمان بازرسی عملکردش حاکی از بی‌توجهی به اصلی‌ترین مقوله حفظ نظام یعنی عدالت است، نمی‌تواند وزیری خوب برای کابینه ضد افراط و خواهان اعتدال باشد.
 
 
وی با بیان اینکه بسیاری از افراط‌ها زاییده بی‌عدالتی است، گفت: به این افراط‌ها هر نامی که می‌خواهید بگذارید همچون جنبش اصلاحات یا سبز، فتنه، انحراف و یا حرکت افراطی در حرم امام (ره)، حرم حضرت معصومه (س) و یا امام رضا (ع). بدانید بی‌عدالتی به افراط می‌انجامد. مردم که طبق فطرت‌شان بیمار نیستند که حرکت افراطی کنند.
 
کوچک‌زاده مجددا خطاب به رییس جمهور گفت: آقای ربیعی آن وقت‌ها که به خاطر آزردگی از بی‌عدالتی، افراطی نشده بود، گفته است بحثی به عنوان تئوری عدالت در حقوق دستمزد مطرح است که می‌گوید هرکسی داده‌ها و ستاده‌های خودش به یک سیستم را با داده‌ها و ستاده‌های دیگران مقایسه کند، اگر احساس عدالت نکرد یا وفاداری خود را نسبت به آن سیستم از می‌دهد یا در آن سیستم تخریب می‌کند و یا در آن سیستم منزوی می‌شود که تخریب در سازمان جزو افراط‌گری چه نامی دارد.
 
وی افزود: ما نام‌هایی چون اصلاحات، سبز، انحراف را برای افراط‌گری استفاده می‌کنیم ولی اسم افراط در دوران‌های مختلف فرق می‌کند. البته گاهی اوقات این نام‌ها را خود افراطیون درست می‌کنند. در همین رابطه آقای ربیعی می‌گوید، نیروها می‌بینند که جوانی‌شان را برای نظام گذاشتند، شهید داده‌اند...
 
تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبت‌های کوچک‌زاده قصد بیان تذکر را داشتند.
 
با وجودی که کوچک‌زاده به حرف‌های خود ادامه می‌داد، ولی لاریجانی صحبت‌های او را قطع کرد و گفت: آقای کوچک‌زاده شما قرار است راجع به وزیر دادگستری صحبت کنید.
 
رییس مجلس ادامه داد: آقای کوچک‌زاده اگر قرار بود شما راجع به کلیات دولت صحبت کنید، می‌توانستید همه این حرف‌ها را در مقام مخالفت بیان بفرمایید. ولی اکنون در مورد مخالفت وزیر دادگستری صحبت کنید ولی شما راجع به وزیر دیگری مسائلی را مطرح می‌کنید و از آقای ربیعی نام می‌برید که این اشکال دارد.
 
کوچک‌زاده در واکنش به این صحبت لاریجانی گفت که من از یک فرد انقلابی این دولت برای بیان سخنانم شاهد آورده‌ام.
 
کوچک‌زاده افزود: اگر می‌خواهید ریشه افراط کم شود، فتنه کور شود و اعتدال برقرار شود، عدالت را پیگیر شوید. این مهم با غیر باورمندان به عدالت به عنوان پیش‌نیاز کلیدی بقای نظام و یا افراطی که در کابینه مشاهده می‌شود، میسر نیست.
 
 
دفاع از پیشینه پورمحمدی
 
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رها کردن سازمان بازرسی با آن عظمت و پذیرش مسئولیت در وزارت دادگستری نشان می دهد که انگیزه پورمحمدی از ورود به کابینه کسب قدرت نیست.
 
عبدالرضا عزیزی در موافقت با تصدی وزارت دادگستری توسط مصطفی پورمحمدی گفت: همه پیشینه اجرایی آقای پورمحمدی را می‌دانند و دوستان و دشمنان نظام کارآمدی و موفقیت وی را تصدیق می‌کنند، سابقه وی تمام دوره حیات انقلاب را در بر می‌گیرد و حضور او در این سالها یک لحظه هم در صحنه اجرایی خالی نبوده است.
 
وی اضافه کرد: دوستان آقای پورمحمدی را معتمد نظام و دشمنان کینه‌اش را به دل دارند، توانایی‌های ایشان بیش از حوزه مسئولیت وزارت دادگستری است، ایشان از نوادگان آیت‌الله حائری یزدی استاد امام (ره) و بنیانگذار حوزه علمی است و تعلق خاطرش به آرمان‌های امام (ره) و رهبری نیاز به اثبات ندارد به ویژه که سالها خدمت در دفتر رهبری تولی و تبری او را به خوبی آشکار کرده است.
 
ابوترابی هم از پورمحمدی دفاع کرد
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مصطفی پورمحمدی را از شایسته‌ترین افراد برای وزارت دادگستری عنوان کرد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (عصر چهارشنبه) گفت: یکایک همکاران به این حقیقت اذعان دارند که حجت‌الاسلام پورمحمدی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه و یک مدیر کارآزموده با کوله‌باری از انباشته‌های امنیتی و قضایی از شایسته‌ترین افراد با شناخت نزدیک از دو حوزه مسئولیت اجرا و قضا برای وزارت دادگستری است.
 
وی افزود: بر اساس ماموریت‌های موضوع فصل یازدهم قانون اساسی مسئولیت ایجاد، تقویت، هماهنگی و ارتباط دولت، وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی با قوه قضاییه در راستای کاهش عناوین مجرمانه و قضازدایی، ارائه خدمت به نظام دادرسی و قضایی کشور توسط دستگاه‌های اجرایی با هدف تضمین عدالت، گسترش نظام معاضدت و مشاورت قضایی و تبیین، تعمیق و ارتقای جایگاه و حیثیت نظام دادرسی به عهده وزیر دادگستری است.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: از این منظر حضور وزرایی مثل آقایان چیت‌چیان، رحمانی فضلی، علوی و کسانی که علاوه بر تجارب طولانی مدیریتی، صاحب‌نظرند را نیز در ارتقای سطح تصمیم‌سازی در دولت مغتنم می‌دانم.
 
پورمحمدی فردی ناآرام است/ وزارت دادگستری، تشریفاتی است
 
نماینده مردم اردستان با طرح پرسش‌هایی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری وی را فردی ناآرام دانست.
 
احمد بخشایش در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: سازمان بازرسی یا وزارت تشریفاتی دادگستری، کدام یک بهتر است؟ دلیل اینکه تصمیم گرفتید از سازمان بازرسی به وزارت کشور بروید چیست توضیح دهید؟
 
 
وی افزود: ظاهرا ایشان فرد ناآرامی است. ایشان در دولت احمدی‌نژاد در قلب این دولت یعنی وزارت کشور مسئولیت داشتند ولی از این دولت خارج شده و به سازمان بازرسی کل کشور رفتند. حالا نیز از این سازمان به دولت روحانی آمده است. آیا این وزارتخانه راحت‌تر از سازمان بازرسی کل کشور است؟
 
بخشایش برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری را فاقد محتوا دانست و افزود: برنامه‌های آقای پورمحمدی صرفا «حرافی» است لااقل به افراد بالادستی و به سخنان بزرگان جهان نگاهی می‌کردید و سخنان خود را منطبق با آن مکتوب می‌نمودید. آدمی که می‌گوید استاد حوزه و دانشگاه است لااقل اسناد بالادستی را نگاهی می‌انداخت.
 
نماینده مردم اردستان با طرح ادعاهایی خاطرنشان کرد: زمان مسئولیت آقای پورمحمدی در وزارت کشور ایشان 20 میلیادر تومان از بودجه این شرکت برداشت و به شرکت تعاونی کارکنان وزارت کشور داد ولی هنوز این مبلغ به حساب وزارت کشور بازنگشته و پرونده آن تشکیل شده است که آقای پورمحمدی خودش باید جواب دهد.
 
بخشایش افزود: آقای پورمحمدی چکاره بوده است که با شرکت چینی چین‌چن با وزارت کشور برای طراحی و ساخت هتل و تامین اتوبوس به ارزش 3.5 میلیارددلار قرارداد می‌بندد؛ سوالم از آقای پورمحمدی این است که مگر فقط دولت‌ها اجازه ندارند با دولت‌های خارجی آن هم از طریق شرکت‌های خصوصی قرارداد ببندند، پس این اقدام شما چه ارتباطی با وزارت کشور داشت و اصلا چرا پذیرفتید که در صورت ایجاد مشکل دراین قرارداد دادگاه زوریخ سوئیس در مورد آن حکم کند.
 
وی در پایان گفت: با وجود آنکه ایشان ممکن است از مجلس رای اعتماد بگیرد ولی بنده با ایشان مخالفم.
 
پورمحمدی دایرة‌المعارف مبارزه با فساد است
 
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت که پورمحمدی دایرة‌المعارف مبارزه با فساد است و راه دست‌درازی به بیت‌المال را می‌بندد.
 
 رحیم زارع در صحن علنی نوبت عصر امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی دادگستری که وقت خود را با بهمئی نماینده رامهرمز برای دفاع تقسیم کرده بود گفت: در بخشی از صحبت‌های مخالفان از مبحثی در مورد قراردادی که با مجلس به مبلغ 2 میلیارد تومان بسته شده سخن به میان آمد که لازم می‌دانم توضیح دهم.
 
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: در آن زمان دو میلیارد تومان با امضای آقای ابوترابی نیز برای تنقیح قوانین کشور به سازمان بازرسی داده شد، می‌توان نتیجه گرفت که باید از ظرفیت دستگاه نظارتی که مسلط به قوانین است استفاده کنیم.
 
زارع خاطر نشان کرد: در مورد مبلغ 20 میلیارد و 10 میلیارد تومانی نیز که مخالف محترم مطرح کرد، موقعی که در سازمان بازرسی بودم در مورد آقای پورمحمدی تردید داشتم ولی وقتی داشتم مدیریتی روی کار می‌آید که به نشاط و تحقق و پیشرفت اعتقاد دارد خوشحال شدم.
 
وی افزود: این 20 میلیارد تومان برای زمینی است که برای کارکنان وزارت کشور و تعاونی آنها داده شده است آیا این اختلاف است؟ چرا تهمت‌هایی که در دادگاه اثبات نشده است را روبروی مردم ایران و پخش مستقیم تلویزیون مطرح می‌کنیم.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه کابینه آقای روحانی بهتر است از ظرفیت آقای پورمحمدی برای رفع تمامی آسیب‌ها و چالش‌ها استفاده کند گفت: آقای پورمحمدی وزن کابینه را بالا برد.
 
پورمحمدی: فکر می‌کردم فضای جلسه امروز آرام باشد
 
مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه مسئولیت‌های سختی که متوجه اوست به نوعی لطف است، گفت: من از دوستانی که معتقدند وزارت دادگستری هیچ جایگاه و فایده‌ای ندارد، می‌پرسم پس این همه درگیری برای چیست؟
 
پورمحمدی با اشاره به جلسه رای اعتماد برای وزارت کشور در دولت احمدی‌نژاد، اظهار کرد: جلسه رای اعتماد برای وزارت کشور در آن دولت با سر و صدای زیادی همراه بود. همچنین برای توضیح در مورد پرونده سه هزار میلیارد تومانی هم درگیری‌ها در مجلس بسیار شدید بود. کار به جایی رسید که من 72 دقیقه همراه با سکوت نمایندگان صحبت کردم و باز هم دوستان خواهان ادامه صحبت بودند. تصورم این بود که امروز فضای آرام‌تری خواهیم داشت اما چنین نشد.
 
وی با نقل دیداری با دکتر بهشتی، گفت: 15 اسفند ماه 59 بعد از آنکه در 14 اسفند 59 در دانشگاه تهران غوغایی به پا شده بود، عده‌ای پشت دیوار ساختمان دادگستری در میدان ارگ شعار مرگ بر بهشتی می‌دادند و بهشتی را مظهر سرمایه‌داری و حافظ سرمایه‌داری می‌دانستند در حالیکه ما که برای دیدار با آقای بهشتی رفته بودیم، متشنج بودیم؛ آقای بهشتی سکوت کرده بودند و گفتند خداوند مدافع حقوق کسانی است که ایمان آورده‌اند.
 
گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری در ادامه خطاب به یکی از مخالفانش پرسید آیا ما مظهر اشرافیت بوده‌ایم؟ باید چه چیزی در پاسخ بگویم. همین برخورد را قبلا با بزرگان دیگری هم داشته‌اند و امروز خوراک برای آن طرف آب فراهم می‌کنند. آن کسی که امروز برای آن طرف آب مطلب فراهم می‌کند هم قبلا شعارهای سوپرحزب‌اللهی می‌داد. من برای خودم و این منتقدم دعا کرده‌ام که عاقبت به خیر شویم و اگر آن مطلب مطرح نمی‌شد همین چند کلمه را هم نمی‌گفتم.
 
وی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات مخالفش در مورد سابقه او در وزارت کشور، گفت: می‌گویند که در وزارت کشور چه کرده‌ام؟ هیچ پرونده مبارزه با فسادی نبوده است، همین‌طور در سازمان بازرسی کل کشور؛ این بی‌عدالتی کجا بود؟ شما مگر دوست دولت گذشته نبودید، آیا شما معتقدید که در دولت گذشته فساد وجود داشته است؟ اگر شما می‌گویید که دولت گذشته فاسد بوده من تمام این اتهام‌ها را می‌پذیرم. اگر سکوت کرده‌ام تاوان آن همین است. عدالت تاوان دارد، عدالت و اصرار بر حق تاوان دارد.
 
پورمحمدی همچنین به درخواست لاریجانی برای پاسخگویی به دو یادداشتی که در طول اظهاراتش به دست او رسیده بود، توضیح داد: در مورد قراردادی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند باید بگویم متهمی با وزارت کشور قرارداد داشته و برای این کار پول گرفته اما وارد ماجراجویی‌های سیاسی شدند و کار را هم انجام ندادند، تحقیقات در این زمینه در جریان است حالا به ما گفتند که مجلس هم می‌خواهد در این زمینه تحقیق کند که ما هم اعلام کردیم که استقبال می‌کنیم.
 
وزارت مسکن و شهرسازی با طعم حواشی سیاسی
 
عباس آخوندی، یازدهمین وزیر پیشنهادی است که امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر خود صلاحیت وی را برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی کرد.
 
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، نوباوه و زارعی نمایندگان تهران به عنوان مخالف وزارت آخوندی و لاهوتی و هاشمی نخل ابراهیمی با تقسیم وقت بین خود و همچنین جباری نماینده بندرلنگه و حسین‌زاده نماینده نقده نیز با تقسیم وقت در موافقت با وی سخن گفتند.
 
آخوندی با رفتارهای خود در انتخابات 88، برای "موسوی" تصور اشتباه ایجاد کرد
 
یک نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آخوندی و دوستانشان با رفتارهای خود در انتخابات سال 88 تصورات اشتباه برای میرحسین موسوی ایجاد کرده و باعث شدند ایشان اعلام پیروزی کند.
 
علی اصغر زارعی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: لازم است برای روشن شدن افکار برخی از موضوعات را بیان کنیم، ایشان در سال 88 نماینده مهندس موسوی در هیات نظارت و پس از قطع شدن اس‌ام‌اس‌ها در روز جمعه و حین انتخابات، اعتراض شدیدی به این موضوع داشتند و قصد داشتند با تماس با دفتر رهبری، فشار بیاورند تا ارسال پیامک‌ها از سر گرفته شود.
 
وی افزود: یادم هست که ساعت 10 شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال 88 آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند.
 
زارعی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رهبری و اعضای ستادهای انتخاباتی در روز 26 خرداد تشکیل شده بود، گفت: یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرف‌هایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوق‌ها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که ایشان نامه‌ای را که در روز 30 خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانه‌ای کردند.
 
وی افزود: در آن نامه، ماجرای حکمیت مطرح شده بود و ایشان حکمیت را راه‌حل خروج از بحران پیش آمده از کشور دانستند و آورده بودند، اگر مسوولان در مواقع استراتژیک تصمیمات درستی می‌گرفتند امروز شاهد مسائل پیش‌آمده در کشور نبودیم؛ به نظر من این مواضع نمی‌تواند با ادعای دوستان در مورد احترام به سخنان رهبری تطبیق داشته باشد و همین رفتارها بود باعث شد که جوانان ما در مورد نتیجه انتخابات دچار ابهام شود و فضای کشور غبارآلود شد.
 
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی به عملکرد برخی از افراد رسیدگی مناسبی نداشتند، گفت: من معتقدم افراد پشت پرده‌ای در اتفاقات سال 88 بودند که به پرونده آنها رسیدگی نشده است و آقای آخوندی از آن جمله افراد است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمان وزارتش در سال 72 گفت: سال 72 زمانی که آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آغاز به کار کردند، قانون ارائه زمین به مردم را که پیش از ایشان اجرا می‌شد، متوقف نمودند و این موضوع باعث کاهش تولید و عرضه مسکن در کشور شد و به دنبال آن نیز شاهد افزایش سه برابری قیمت زمین و مسکن بودیم.
 
زارعی تصریح کرد: بعد از این تصمیمات در این صورت از یک سو مشارکت مردم در تولید مسکن کاسته شد و از یک سو قیمت مسکن افزایش و شاید برخی از گرانی‌های چند سال اخیر مسکن ریشه در آن تصمیم دارد.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه آخوندی بدون هیچ مسوولیتی در وزارت نفت، از این وزارتخانه بورسیه تحصیلی گرفته است، خاطرنشان کرد: ایشان بعد از وزارت مسکن و شهرسازی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج از کشور رفتند و با بورس وزارت نفت مشغول تحصیل شدند و اگر از این موضوع نیز صرفنظر کنیم، معتقدم ایشان بیش از آنکه یک مهندس راه و شهرسازی باشد، یک شخصیت سیاسی است و مواضع سیاسی ایشان در طول سال‌های اخیر این موضوع را تایید می‌کند.
 
اگر آخوندی فتنه‌گر بود، الان باید در حصر بود
 
حسین‌زاده، نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در آغاز اظهارات خود با اشاره به اینکه امیدوار است سخنان امروز در مورد آقای آخوندی آخرین مورد از اظهارات در مورد حوادث سال 88 باشد، ادامه داد: آقای روحانی برای مدت شانزده سال یعنی بیشترین طول مدت در تاریخ جمهوری اسلامی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و بیشتر از هر کسی می‌تواند در حوزه امنیت صاحب‌نظر باشد.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به این مساله که 28 هزار نفر در سال در حوادث رانندگی در کشور کشته می‌شوند، گفت: ما نیاز به وزیری داریم که به جای هزینه‌محوری، درآمدمحوری را در برنامه‌های خودش قرار دهد. استاندارد ساعت پرواز در دنیا سه هزار و 400 و در ایران هزار و 414 است. این شکاف باید توسط وزارت راه و شهرسازی پر شود.
 
وی همچنین با اشاره به ایجاد سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره آخوندی، گفت: بنیاد مسکن به قدری موفق بوده است که همین حالا هم هر وقت دولت دچار مشکل می‌شود دست کمک به سمت این بنیاد دراز می‌کند.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، پیر است و باید در اتاق فکر باشد
 
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای قرار گرفتن در رأس وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت است که نمایندگان مردم در مجلس امروز در ساعات پایانی جلسه علنی بعدازظهر خود بررسی صلاحیت وی را در دستور کار قرار دادند.
 
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، کائیدی نماینده پلدختر و محمد حسین قربانی در مخالفت با نعمت‌زاده و شریعتی نماینده بهبهان و حسن‌پور نماینده سیرجان در موافقت با وی نطق کردند.
 
نعمت‌زاده باید مشاور باشد، نه وزیر
 
یک نماینده مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای نعمت‌زاده برای حضور در اتاق فکر این وزارت مناسب است. در دنیا نیز افرادی مثل ایشان در اتاق فکر می‌نشینند چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت آزمایشگاه نیست که در آن بنشینند و کارشان را انجام دهند بلکه نیازمند کار اجرایی است.
 
کائیدی درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: سی و چند سال از وزارت آقای نعمت‌زاده بر وزارت صنعت می‌گذرد و ایشان بعد از این وقفه طولانی می‌خواهد به این وزارتخانه برگردد. آقای نعمت‌زاده خدمات زیادی برای انقلاب انجام داده اما در دنیا چنین افرادی باید در اتاق فکر بنشینند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت آزمایشگاه نیست که ایشان بتوانند در آن بنشینند و کارشنان را انجام دهند بلکه کار اجرایی دارد اما آیا آقای نعمت‌زاده این توان را دارد که کار اجرایی سنگین انجام دهد.
 
وی ادامه داد: من هیچ مساله سیاسی در مورد ایشان مطرح نمی‌کنم چرا که ایشان انسان درست و صالحی است اما باید در راس مشاورین وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد نه اینکه به عنوان وزیر انتخاب شود. این وزارتخانه حالا چهار وزارتخانه است و با وزارت صنعت سال‌های 68 تا 76 فرق کرده بالاخص تجارت که مورد هجوم تحریم‌هاست.
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: من برای آقای نعمت‌زاده احترام قائل هستم اما او در دهه هفتم عمرش قرار دارد و توان این کار را ندارد، باید در اتاق فکر باشد آیا ایشان توانایی دارد که مساله خودرو را حل کند. او در مصاحبه‌هایش گفته که خودرو انحصاری نیست ولی عملا می‌بینیم که در انحصار دو غول خودروساز است. اگر خودرو در اختیار این دو غول بماند می‌بینید که باز هم افزایش قدرت پیدا می‌کند. شما باید نظراتتان را به صورت صریح اعلام کنید.
 
بهترین‌های کشور برای تیم اقتصادی انتخاب شده‌اند
 
شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای روحانی با انتخاب همکاران شایسته ثابت کرد که به شعارهای انتخاباتی‌اش پایبند بوده است.
 
وی افزود: افرادی مانند طیب‌نیا، آخوندی، زنگنه، چیت‌چیان، ظریف، پورمحمدی، علوی از بهترین‌های کابینه هستند.
 
حسن‌پور با بیان اینکه نعمت‌زاده پدر صنعت ایران نام گرفته است، گفت: امروز تنها کسی که باید چندین بار به وی احسنت گفت، آقای نعمت‌زاده است. اکثریت کسانی که سال‌ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند مانند سیدحسین هاشمی و رضا رحمانی همه اذعان دارند که وی مدیری کارآمد است.
نظرات 1 + ارسال نظر
shanaz ghalibaf دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 13:36

سلام به برادران بسیجیم. نظام سالهاست میلیاردها دلار خرج فتنه و شورش در بحرین، سعودی ، یمن، افغانستان و غیره می‌کند. این همه خرج نه تنها دولت آنها را عوض نکرد بلکه ملت خودمان را به فلاکت انداخت. بخاطر این بدبختیها، نظام مجبور شده با کشورهای دیگر کنار بیاید. چیزی که مشخص است این است که این دنیا نه کاملا شیعه، نه کاملا سنی و نه کاملا و تماماً مسیحی‌ یا غیره خواهد شد. با وعده دادن به آمدن امام زمان دیگر مردم را نمی‌شود خر کرد. همچنین قران مجید می‌فرماید، لکم دینکم ولی یدین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد