۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۳۲۱۷
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۴-۰۷-۱۳۹۱
کد ۲۳۳۲۱۷
انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۴-۰۷-۱۳۹۱

آقای خاتمی! نقد اصلاحات را از خودتان شروع کنید

هومان دوراندیش
عصر ایران - "بعضی تندروی‌ها در دوران ما توقعاتی ایجاد كرد که در جریان اصلاحات نبود و عملی هم نبود، اما طرف مقابل را جری کرد که با جریان اصلاحات برخورد کنند. یعنی که طرف مقابل را عصبانی کرد در اتفاقات بعدی اثر گذاشت. الان هم ما می گوییم انتخابات و حکومت مال شما! بیایید فضا را باز کنید؛ ما می خواهیم جریان اصلاحات را نقد کنیم! "

 جمله فوق متعلق به محمد خاتمی است که در دیدار با آزادگان جنگ ایران و عراق بیان شده است. در این یادداشت می کوشیم که به این سوال پاسخ دهیم: آیا خاتمی اخلاقاً حق دارد منتقد تندروی های دوران اصلاحات باشد؟

 در جامعه ایران، محمد خاتمی به عنوان چهره ای میانه رو شناخته می شود؛ سیاستمداری که نرمخو و مداراجوست و از بگیر و ببند و خشم و خشونت دفاع نمی کند. این تصویر مطابق با واقع است. خاتمی نه دیکتاتور بود نه خشونت طلب. نظراً به دموکراسی اعتقاد داشت و عملاً نیز اقدامی علیه دموکراسی نکرد.

کوتاهی های او نیز اگر چه به سود روند دموکراتیزاسیون در نظام سیاسی ایران نبود، ولی برآمده از ناتوانی های او بود نه ضدیتش با دموکراسی؛ ناتوانی هایی که محصول کاراکتر خاتمی و تنگناهای ساختاری ای بود که پیش روی او قرار داشت.

قصه دوران هشت ساله خاتمی را همه می دانیم: مردی آمد با شعارهای دموکراتیک، ملتی را مجذوب خود کرد، در محقق ساختن اکثر شعارهایش ناکام ماند و وقتی که رفت، مردمان طرفدارش را سرخورده و آزرده به دست کسی سپرد که اگر چه دستادست او وارد کاخ ریاست جمهوری شد ولی از زمین تا آسمان با او فرق داشت.

 در تبیین ناکامی اصلاحات خاتمی، دست کم سه دیدگاه کلی مطرح شده است: 1- ممانعت محافظه کاران از اعمال اصلاحات دموکراتیک 2- ناممکن بودن تحقق اصلاحات مد نظر خاتمی 3- تندروی اصلاح طلبان.

 دیدگاه نخست در واقع ساختار حقیقی قدرت را عامل ناکامی خاتمی می داند. این رای، رای تشکل های اصلی اصلاح طلبان، بویژه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.

 دیدگاه دوم، تغییرات سیاسی مد نظر خاتمی را ساختارشکنانه و فراتر از چارچوب نظام سیاسی ایران می داند. این رای، رای کسانی است که حکومت اسلامی را ماهیتاً متفاوت از حکومت های دموکراتیک می دانند. این دیدگاه، در واقع ساختار حقوقی قدرت را مانع اصلی اجرای اصلاحات مد نظر خاتمی می داند.

دیدگاه سوم، علت العلل شکست اصلاحات خاتمی را بد بازی کردن اصلاح طلبان در میدان سیاست می داند. مطابق این رای، اگر اصلاح طلبان در سه سال نخست اصلاحات، محافظه کاران را دچار وحشت و بیم بقا نمی کردند، اصلاحات خاتمی با شکست مواجه نمی شد. این رای تقریبا متعلق به اصلاح طلبانی است که در همان دوران منتقد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودند.

رای مختار خاتمی اما تلفیقی از دیدگاههای اول و سوم است. احتمالاً خاتمی نقش محافظه کاران (اصولگرایان) را در شکست اصلاحات بیشتر از نقش "اصلاح طلبان تندرو" می داند ولی به هر حال از نظر او، کارشکنی های جناح راست چیزی از بار تقصیر "اصلاح طلبان تندرو" نمی کاهد. هم از این روست که خاتمی از تندروی های یارانش انتقاد می کند.

 در پاسخ به این سوال که آیا خاتمی اخلاقاً حق بیان چنین انتقادی را دارد یا خیر، باید ابتدا کنکاشی در معنای "تندروی بکنیم. تندروی، لفظاً یعنی حرکت شتابان به سمت مقصدی خاص. در عالم سیاست نیز تندوری یعنی اتخاذ سیاست ها و در پیش گرفتن رویکردها و اقداماتی در مقطع زمانی خاص که امکان تحقق آنها در آن زمان وجود ندارد.

 تندروی به معنای اول، لزوماً منفی نیست. بار منفی مفهوم تندروی، متعلق به معنای دوم آن است. به این معنا، تندروی صرفاً جنبه عملی ندارد و در عزل و نصب مقامات زیردست و نقد شخصیت های فرادست متجلی نمی شود؛ بلکه جنبه نظری هم دارد و در رویکردها و شعارها نیز نمود می یابد.

 وقتی از تندروی در دوران اصلاحات سخن می رود، انگشت اشاره گوینده عمدتاً معطوف به اموری چون نقد هاشمی در انتخابات مجلس ششم، نقدهای تند و تیز علیه روحانیت، نقد نهادهایی چون سپاه و بسیج، تیترهای تحریک کننده مطبوعات دوم خردادی، انتقاد از پایان نپذیرفتن جنگ ایران و عراق در اوایل دهه 1360، نقد قانون اساسی و طرح درخواست تغییر قانون اساسی است.

 در میان موارد فوق، محمد خاتمی فقط در برابر مطالبه تغییر قانون اساسی واکنش نشان داد و این مطالبه را، که از سوی برخی از چهره های جناح اصلاح طلب مطرح شده بود، مصداق خیانت به کشور دانست. اما خاتمی در برابر سایر موارد، به هیچ وجه موضع گیری نکرد. مثلاً در قصه نقد هاشمی از سوی عباس عبدی و اکبر گنجی و دیگران، خاتمی فقط سکوت کرد و از دست رفتن هر چه بیشتر اعتبار هاشمی در بین مردم حامی اصلاح طلبان را به تماشا نشست.

اگر مطالبات تندروانه اصلاح طلبان در مطبوعات آنها منتشر می شد، خاتمی علی القاعده باید به نقد جدی مطبوعات اصلاح طلب می پرداخت اما او یا از این کار سر باز زد و یا اینکه اساساً اعتقادی به نقد مطبوعات اصلاح طلب نداشت.

شاید خیلی ها به یاد داشته باشند که خاتمی در سفر به فرانسه، با افتخار از انتشار روزنامه های متعدد نوظهور در دولت خود یاد کرد؛ در حالی که امروز، ظاهراً آن روزنامه ها یکی از مقصران اصلی شکست اصلاحات دموکراتیک در ایران قلمداد می شوند!

 بر این سیاق باید گفت که خاتمی، زمانی که یارانش در نقد روحانیت سخن ها می گفتند و قلم ها می زدند، هیچ گاه نقدهای وارده بر روحانیت و روحانیان بلندپایه را مصداق تندروی اصلاح طلبان ندانست. نه تنها این، بلکه زمانی که اکبر گنجی و دیگران محمد تقی مصباح یزدی را، که یکی از مهمترین روحانیان جناح راست بود، به شدت نقد می کردند، خاتمی نیز مصباح را "تئوریسین خشونت" خواند. خاتمی همچنین در برابر نقد نهادهای انقلابی ای چون سپاه و بسیج نیز سکوت پیشه کرد و به همراه سایر خریداران نشریات دوم خردادی، خواننده آن نقدها بود.

 اینکه سکوت خاتمی و یا انتقادات خود او از نهادها و شخصیت های جناح راست، درست بود یا نادرست، بحثی است خارج از موضوع این یادداشت. آنچه در این  جا مد نظر است، یادآوری موضع خاتمی در قبال اموری است که امروزه از سوی خاتمی و نزدیکانش "تندروی های اصلاح طلبان در دوران دوم خرداد" قلمداد می شوند.

 اگر واقعاً " بعضی تندروی‌ها" در دوران خاتمی "توقعاتی ایجاد كرد که در جریان اصلاحات نبود"، باید پرسید چرا خاتمی همان زمان در قبال اکثر آن تندروی ها سکوت کرد؟ ایجاد توقعاتی که در "جریان اصلاحات نبود"، مگر نه اینکه عملی بود در راستای "شکست اصلاحات"؟ اگر خاتمی به "تحقق اصلاحات" می اندیشید، پس چرا در قبال آن "توقع آفرینی های شکست آفرین" موضعی نگرفت؟

 اگر طرح پاره ای از مطالبات مصداق تندروی باشد و بنا هم بر نقد اصلاحات باشد، قطعاً نقد "سکوت خاتمی در برابر تندروی یاران"ش، به مراتب اهمیت بیشتری دارد تا نقد فلان روزنامه نگار بابت مقالات تندروانه اش.

آقای خاتمی می توانند نقد اصلاحات را از خودشان آغاز کنند. این کار حتی در فضای بسته هم میسر است! نقد خاتمی از سوی خاتمی، نیازمند بازگشت جامعه ایران به فضای سیاسی قبل از سال 88 نیست.

 اما شاید این سوال هم قابل طرح باشد که محمد خاتمی از چه زمانی به این نتیجه  رسید که  یاران و حامیانش تندروی می کنند. در همان دوران ریاست جمهوری اش یا پس از خارج شدن از دولت؟

اگر خاتمی در همان دوران قدرت به تندروی یارانش پی برده باشد، بابت "سکوت"ش در قبال "تندروی های اصلاحات سوز" مسؤول است. اما اگر پس از خارج شدن از قدرت به تندروی یارانش پی برده باشد، بابت "غفلت سیاسی" اش مسؤول است. به هر روی، نقد اصلاحات با نقد راس اصلاحات آغاز می شود و برای نقد دوران اصلاحات از هر مسیری که برویم، ایستگاه آغازینش "نقد خاتمی" است.

 ولی آیا تندروی های دوران اصلاحات را فقط باید در لابلای مطبوعات دوم خردادی جستجو کرد؟ آیا طرح شعارهای غیر قابل تحقق، خود مصداق بارزی از تندروی نیست؟
اکبر هاشمی رفسنجانی، در سال 82 مصاحبه ای مفصل با روزنامه کیهان داشت و در آن مصاحبه، به این نکته اشاره کرد که شعارهای خاتمی قابل تحقق نبودند.
هاشمی در آن مصاحبه به خبرنگار کیهان گفت که آقای خاتمی قبل از انتخابات سال 76 نزد من آمد و شعارهای انتخاباتی اش را مطرح کرد و من هم به او گفتم که "توسعه سیاسی" به این معنا که شما می گویید، وعده ای است که نمی توانید آن را عملی کنید (نقل به مضمون).

محمد خاتمی دولتمردی نرمخو بود ولی تاکنون حاضر نشده است که مسئولیت خودش را در قبال ناکامی های دوران اصلاحات بپذیرد و به این سوال پاسخ دهد که عملکردش تا چه اندازه و چگونه در شکست اصلاحات نقش داشت؟
 خاتمی در همین سخنرانی اخیرش نیز باز توپ را به زمین دیگران انداخته و تندروی دیگران را عامل جری شدن جناح راست و ناکامی پروژه اصلاحات قلمداد کرده است.

 اما آیا این تببین خاتمی، علل ناکامی سیاسی او را به تمامی بر آفتاب می افکند؟ آیا فقط خامی یاران و خشم دشمنان بود که موجب شد احمدی نژاد جانشین خاتمی شود؟ تَردامن نشان دادن دیگران و خود را مبری دانستن از خبط و خطا، نه رسم شجاعت است و نه به سود حقیقت. همیشه نمی توان بر طبل تقصیر دیگران کوبید. دموکراسی با خودانتقادی هم نسبتی دارد. کسی که نتواند خودش را نقد کند، نمی تواند پرچمدار دموکراسی باشد.

خاتمی فقط زمانی می تواند از تندروی ها و تندروهای دوران اصلاحات انتقاد کند که بپذیرد برخی از شعارها و وعده های خودش نیز، همانند مطالبات برخی از به اصطلاح تندروان دوران دوم خرداد، غیر قابل تحقق بوده اند. طراحی شعارها بر مبنای ساختار حقوقی قدرت و پاسخگویی به هواداران بر مبنای ساختار حقیقی قدرت، به گاه ناکامی، به خوبی نشان می دهد که طراح آن شعارها با نادیده گرفتن ساختار حقیقی قدرت و یا با توهم امکان عبور از این ساختار، در مقام وعده دادن و شعار سردادن، به ورطه تندروی افتاده است.

تازه این حکم را وقتی می توان صادر کرد که معتقد باشیم همه شعارهای خاتمی در چارچوب ساختار حقوقی قدرت قابل تحقق بودند. اگر چنین رایی نداشته باشیم، باید حکم به تندروی مضاعف خاتمی بدهیم؛ چرا که در سال 76 شعارها و وعده هایی داد که فراتر از چارچوب نظام جمهوری اسلامی بودند؛ و این حد اعلای تندروی است!

 


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۲۹۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
85
997
درود برخاتمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
39
791
قبول دارم و تندروی برای هر کسی پذیرفتی نیست

ولی کاش این دوره فعلی هر چه سریعتر تمام شود تا بیش از این کشور نابود نشده
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
43
862
اگر آقای خاتمی نتونست به برخی وعده هایی که داده بود عمل کند بدلیل مشکلات پیش رو و سنگ امدازی در کارهایش بود ..خودش میخواست و بسیاری نمی خواستند و نمی گذاشتند.
انسان جایز الخطاست و مطمئنا" ایشان هم خطاهایی داشته اند ولی درصد خطاهایشان چقدر بوده ؟؟ اینقدر بوده که ملتی را از هستی ساقط کنند؟؟؟
همینکه اینقدر وجدان دارند که میخواهند اصلاحات نقد شود جای شکرش باقیست ولی بقیه چی وجدان دارند؟؟؟
ایرانی
Netherlands
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
39
840
باید پذیرفت که مردانی چون خاتمی در ایران بسیار کم و انگشت شمارند . دوران ریاست جمهوری پر بار این مرد بزرگوار با ان همه سنگی که جلو پیا ایشان می انداختند فراوش شدنی نیست . خاتمی عزیز آبروی ایران و ایرانیست
اهوازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
40
492
مردم به شعارهای خاتمی رای دادند واکنون شما شعارهای اورا نقد میکنید یعنی در نهایت رای مردم را نقد می کنید...
ايران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
41
203
خوب بيد. هم خاتمي هم نقد شما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
11
326
جناب آقای دور اندیش اگر نظر شما و دیگرانی که همفکر شما هستند رو بخواهیم بپذیریم پس ما دیگر از اپوزیسیون و مخالفین و معاندین هم نباید انتظاری داشته باشیم چونکه آنها هم هم رای با شما بوده و بر این عقید ه اند که دم از اصلاح زدن در ایران امروز کاری عبث و بیهوده است و اختلافشان با شما در این است که آنها به صراحت میگویند که چون اصلاحات در کشور و نظام غیر ممکن بوده پس باید این نظام را بر انداخت در حالیکه شما نظر خودتان را اعلام نکرده اید که اگر شعارهای اصلاح گرایانه خاتمی تندروی است پس چه باید کرد ؟ در صورتیکه واقعیت اینست که هر نظام سیاسی برای بقا و رشد و پیشرفت نیازمند اصلاح است و در صورت اصلاح نا پذیر بودنش یعنی همان تایید حرف مخالفین ومعاندین
hozory
Germany
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
270
193
دردوراناقاي خاتمي من دانشجو بودم.اولين سرخوردگي از حمله سرخودها به كوي دانشگاه شروع شد.ايشان حتي به طور محكم اين عمل را محكوم نكرد.گاهي زبان تند براي بيان حق هم لازم است اقاي خاتمي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
15
584
حداقل آقای خاتمی تلاش خودش رو برای استقرار دمکراسی در کشور و بهبود وضع معیشت مردم انجام داد ولی به دلیل کار شکنی هایی که شد موق 100%نبود. الان چی؟همش وعده های دروغین و پوشالی . آقایون از وقتی که اومدند هزار جور حرفاشون رو تغییر دادند.هزار وعده غیر ممکن.مصوبات نیمه کاره سفرهای استانی دولت نهم و دهم و وضعیت فعلی افتصاد کشور گواه این مدعاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
31
570
درود بر خاتمی محبوب
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
30
613
ما خاتمي را با نقد و بي نقد دوستش داريم
بهتر از اون و صادق تر از اون تو سياستمدارها فعلا نداريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
30
191
خودتون فهمیدید چی میگید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
21
601
آقای خاتمی مرد خوبی بودند ودروغ نمی گفتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
568
39
بابا خفه شو....بي شعور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
258
54
مقاله جالب و زیبایی بدور از غرض ورزی خاصی بود. متشکرم
naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
14
388
نقد جالبی بود ! تشکر! هرچند که رویهم رفته باز شرف خاتمی از خیلی ها بیشتره و من مطمئنم این مواردی را که شما اشاره کردید به دیده منت خواهد پذیرفت و نسبت به اصلاح خود اقدام خواهد کرد ، زیرا معتقدم احمق و کله خر نیست نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
69
140
چرند بود و صرفا برای مطرح کردن خود!
اساسا سطحی و ساده انگارانه و بازی با کلمات بود
کاش اینقدر ....
AHMAD
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
61
157
با سلام.مطلبی که نوشتین کاملا ابکی و حرف مفت زدنه
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
437
77
مشکل آقای خاتمی، همان مشکل آقای احمدی نژاد است، این دو نفر نه تنها آدم های بدی نیستند، بلکه هر کدام در جای خود قابل احترام هم هستند. نکته اینجاست که خاتمی برای کتابخانه ملی و احمدی نژاد برای استانداری استان های مناطق محروم خوب بودند و نه برای ریاست جمهوری! ما از سرمایه هایمان خوب استفاده نمی کنیم. نکته بعدی اینست که ما ایرانی ها حاضر نیستیم از آدم های با تجربه و مردم دار به عنوان مشاور استفاده کنیم. ما آدم هایی که حرف های ما را از خودمان تندتر بیان کنند، یعنی کاسه داغ تر از آش باشند دوست داریم! پسر نوح با بدان بنشست خاندان نوبتش گم شد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
12
436
شعار های خاتمی کاملا هم وزن تلاش های ایشون بود. گام های بسیار خوبی هم برداشته شد. اما وقتی توی یک سیستم همه بر علیه یکی باشند معلومه که چه اتفاقی می افته.
نیازی نیست نام ببرم از کسایی که اون موقع آلودگی هوای نیویورک رو هم گردن اصلاحات انداختن و الان ساکتن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
292
41
میتوان گفت نه خاتمی نه احمدی نژاد به معنی واقعی سیاستمدار بودند بلکه برعکس فوق العاده احساساتی عمل کردند.
metti
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
14
540
خاتمی خدا پدرت را بیامرزه
لااقل سالی 20 درصد گرونی داشتیم حالا روزی 20 درصد .
ناشناس
Turkey
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
13
223
بدبختی ما این است که وقتی می خواهیم موضوعی را نقد کنیم سراغ راحت ترین و دم دستی ترین بخش آن می رویم که معمولا بهترین بخش آن است. خیلی بدسلیقگی است که از میان این همه موضوع که نیتز به نقد دارد برویم سراغ بهترین اتفاقی که در 30 سال گذشته رخ داده و سنگ بر شیشه بزنیم و بعد افتخار کنیم که شاخ غولس شکسته ایم!
موحد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
237
38
متاسفانه اصلاحات فاقد چشم انداز و برنامه میان مدت وحتی کوتاه مدت در زمان کسب قدرت بود لذا تندروی ها ودشمن تراشی های عده ای از مجموعه اصلاحات سقوط آنها را شدت بخشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
10
436
چرا مدام سعی در القا این امر دارید که خاتمی را در امر سیاست به خاطر کاراکتر شخصی خودش ناکارآمد نشان دهید. آقای خاتمی با مردم با زبان زور و تهدید و تحقیر که زبان جا افتاده کنونی است صحبت نکرد ، از نظر آقای خاتمی مردم ایران انسان هایی با تمدن درخشانی بودند که توانائی گفتمان با مردم دنیا را به زبان فرهنگ و تمدن داشتند . این یعنی ارزش گذاشتن برای مردمی که براشون ارزش قائل بود، اگر خاتمی برای ما ایرانی ها جواب نداد به خاطر خود ما بود نه ضعف آقای خاتمی، مائی که نشان دادیم لیاقت وضع فعلی را داریم... این همه توهین ، تحقیر ، بی احترامی و این وضع فلاکت بار اقتصادی.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
134
55
با تمام علاقه ای که به آقای خاتمی دارم ولی نقد شمارو وارد میدونم
ولی به نظرم توقع موضع گرفتن در برابر تندروی های اطرافیان آقای خاتمی در آن زمان توسط ایشان توقع معقولانه ای نیست
چطور ایشان وقتی از دو طرف( محفافظه کاران و تندرویان اصلاح طلب ) تحت فشار هستن میتوانند بر علیه هردوی آنها موضع گیری کنند.
نقد هر موضوعی نیازمند قرار گرفتن در همان شرایط هست
شرایط آن زمان را در نظر بگیرید ...
مرسی
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
7
175
خواهشا در این مورد تمامی نظرات ببنندگان را درج کنید
اما بحث مورد نظر قابل تامل میباشد
به سه دیدگاه اشاره کردید اما رو مورد سوم تمرکز کردید به نظر من مورد اول مهمترین دیدگاه تاثیر گذار بود که اگر خاتمی به این مسئله سامان میداد بسیاری از مشکلات برطرف میشد
اگر چه همه شاهد هستند و دیدند مسببین دیدگاه اول تمام قد در برابر خاتمی ایستادند و اشتباه فاحش تارخی خود رو نمودند، من اعتقاد دارم هر کسی به غیر از خاتمی هم بود کمی بیش و کم همین بالایا را تجربه مینمود ، چون تجربه اول بود ...
وبگردی