حجت الاسلام روح الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی عصر دوشنبه به تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رفت تا به جبران برنامه لغو مجوز شده "پشت پرده اصلاحات" در آخرین روزهای سال 86، این بار با عنوان "آن سوی دوم خرداد" به بیان ناگفته های خود بپردازد. اما در ابتدای این برنامه نیز برق سالن به صورت ناگهانی قطع و برنامه در تاریکی و زیر نور شمع برگزار شد در حالیکه برق بخشهای مختلف دانشگاه تهران روشن بود و فقط برق ضلع غربی این دانشگاه و ازجمله دانشکده حقوق قطع شده بود. دقایقی بعد از اتمام این جلسه برق دانشکده حقوق وصل شد.
.
این کارشناس مسائل تاریخی اما پس از ورق زدن پر شتاب تاریخ از مشروطه تا انقلاب ایران و بررسی تیتروار اندیشه های برخی جریان های سیاسی، به آنچه که موضوع برنامه بود، نزدیک تر شد و در زمینه شکلگیری جریان دوم خرداد گفت: ما باید برای این جریان تفکیک قائل شویم چون طیف وسیعی از آن کسانی هستند که از یک طرف مبانی فکری آنان التقاطی و رگ و ریشههای لیبرالی دارد و از طرف دیگر افرادی هستند که از مبانی و اندیشه فکری چندان خبر ندارند و با خبر نبودهاند و همان زمان هم که به آنها اعتراض میکردیم، میگفتند اینگونه نیست و شرایط را درک نمیکردند و برخی هم که درک میکردند، وقتی از آنان علت عدم موضعگیری را سئوال میکردیم، میگفتند اکنون مصلحت نیست و ما نمیتوانیم در مقابل حاکمیت آنان موضعگیری کنیم و به خاطر همین موضوع هم در جریان اصلاحات یک درگیری وسیعی برهمین مبنا بوجود آمد.
.
حسینیان افزود: یکی از اصول ارزشی آنان که در روزنامهها بسیار بر آن تاکید داشتند، تکثرگرایی دینی و قرائتهای چندگانه دینی بود که بسیاری از مقالات روزنامه صبح امروز، خرداد و... اینگونه بود و تلاش داشتند که از اسلام برداشتهای مختلف به اندازه همه انسانها داشته باشند و علت آن هم این بود که میخواستند تفسیر واحد امام خمینی را از انقلاب، اسلام و موازین اسلامی و ارزشها، کم رنگ کنند و به خاطر همین هم اعلام کردند که اندیشه امام خمینی متعلق به موزههای تاریخی است که در مصاحبه با یکی از روزنامه های خارجی عنوان کردند.
وزارت کشور دولت اصلاحات به آشوبهای 18 تیر دامن میزد
31 اردیبهشت 1387
حجت الاسلام روح الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی عصر دوشنبه به تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رفت تا به جبران برنامه لغو مجوز شده "پشت پرده اصلاحات" در آخرین روزهای سال 86، این بار با عنوان "آن سوی دوم خرداد" به بیان ناگفته های خود بپردازد. اما در ابتدای این برنامه نیز برق سالن به صورت ناگهانی قطع و برنامه در تاریکی و زیر نور شمع برگزار شد در حالیکه برق بخشهای مختلف دانشگاه تهران روشن بود و فقط برق ضلع غربی این دانشگاه و ازجمله دانشکده حقوق قطع شده بود. دقایقی بعد از اتمام این جلسه برق دانشکده حقوق وصل شد.
به گزارش خبرنگار مرکز اسناد،حسینیان البته در ابتدای سخنانش با اشاره به قطع برق گفت: ما روزی چراغی برافروختیم و امروز چراغمان خاموش شده است ولی خواهشم از دوستان این است که همه چیز را براساس توطئه تفسیر نکنند و انشای الله این تاریکی برحسب یک تصادف و اتفاق است و قصد برهم زدن جلسه قطعاً وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته با رییس دانشگاه تهران صحبت کرده و وی به حضور حسینیان در این جلسه تمایل داشته است، برگزار کنندگان این برنامه را به حفظ وحدت با مدیریت دانشگاه دعوت کرد.
حسینیان با بیان اینکه ممکن است برخی از حاضران در پایان سخنرانی بگویند ما از حسینیان توقع داشتیم صحبتهای شفاف تری را ارایه دهد و توقع نداشتیم که چنین جلسهای گذاشته شود و شما به فلسفه بافی و سخنان فیلسوفانه بدون تعیین مصادیق بپردازید، گفت: پاسخ من هم این است که برادران سعی کنید قبل از اینکه به مباحث احساسی یا جزئی بپردازیم، مبانی تفکر را تبیین کنیم و عمیق بشویم و یک جامعه معقول و اهل تحقیق و عمیق را بوجود آوریم.
وی سپس بیان مبانی خود را آغاز و اهمیت طرح مبانی را در چند محور خلاصه کرد: اولین آن استراتژی است. یک انسان مومن و مذهبی باید در زندگی خود دارای یک استراتژی باشد. ممکن است تاکتیکها در زمانهای مختلف تغییر کند ولی انسانی که دارای استراتژی است، در طول تاریخ از نوسانات و بالا و پایین رفتن فکری مصون میماند.
سپس رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی از امام راحل نمونه آورد و با اشاره به تفکرات ایشان افزود: امام شخصیتی دارای مبانی فکری و استراتژی بودند. در سال ۱۳۲۳ نزدیک به بیش از ۶۰ سال قبل، امام استراتژی و طرحهایی را برای اجرایی شدن ولایت فقیه طراحی کردند و در طول حوادث انقلاب بر سر این استراژی ماندند و در نهایت استراتژی خود را سرنگونی رژیم شاهنشاهی و ایجاد حکومت اسلامی قراردادند.
حسینیان مرتبه پس از استراتژی را ایدئولوژی دانست و اشکال وارد به برخی جریانهای سیاسی مانند جبهه ملی را فقدان ایدئولوژی و مکتب راهنما خواند: وقتی در ۱۵خرداد سرکوب رژیم شاه صورت گرفت، آنها هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. این درحالی است که در سال ۱۳۵۷که ریشههای رژیم گذشته کنده شده بود و به تزلزل افتاده بود، رهبر جبهه ملی مرحوم سنجابی با شاه تماس گرفت و قول داد که نخست وزیری را بپذیرد و از طرف دیگر خدمت امام میرسید و اعلامیه صادر می کرد که ما خواهان سرنگونی رژیم شاهنشاهی و برقراری جمهوری اسلامی هستیم.
وی در تشریح مبانی فکری در اسلام، نوع جهان بینی و مکتب اظهار داشت: چیستی انسان و چیستی جهان هستی دو زیر بنای تفکر و اندیشهای است که اگر این دو برای انسان روشن نشود، دچار تضادها و نوسانات فراوان خواهد شد.
حسینیان در ادامه به شکلگیری سه نحله فکری چپگرایانه، لیبرال و اسلامگرا در طول تاریخ ایران پرداخت و گفت: این نحلهها باعث بوجود آمدن اختلافاتی در مبانی فکری جامعه ایران شده است.
وی با اشاره به تضادهای فکری در دوران مشروطه، رهبری امام را عامل تجمیع این اندیشه ها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: در اولین جریان، نهضت آزادی در برابر انقلاب ایستاد. بعضی افراد اخیراً تلاش میکنند بگویند شما بد برخورد کردید ولی اینگونه نیست امام نخست وزیری و دولت را به نهضت آزادی داد.
وی سپس در توصیف اعضای نهضت آزادی، آنان را روشنفکرانی خواند که معجونی از دیدگاه اسلامی و خمیرمایههای لیبرالیسم را در مبانی اندیشه ای خود داشتند، همانگونه که سازمان مجاهدین(منافقین) هم با اندیشه و تفکر مارکیست و به اضافه لعابی از اندیشههای دینی بود. اینها نتوانستند خودشان را تا پایان کار هماهنگ کنند و به همین علت نهضت آزادی که همه امکانات را در اختیار داشت، ناگهان برید و از معارضین نهضت و انقلاب شد. جبهه ملی هم اولین درگیری که انجام داد با تمام احترامی که از سوی امام برای آنها لحاظ شد و برخی پستهای کلیدی مانند وزارت امورخارجه در اختیار آنان بود نتوانستند تحمل کنند و این به خاطر اختلاف مبانی بود. جریان بنی صدر هم خارج از این چارچوب نبود تفکری بود لیبرال منشانه که همراه با یک لعاب اسلامی و متاسفانه نتوانستند ادامه دهند و این درحالی بود که امام تا لحظات آخر از بنی صدر حمایت کرد.
حسینیان همچنین بخشهایی از نامه شهید بهشتی به امام (ره) درباره بنی صدر را قرائت کرد و افزود: شهید بهشتی ریشه اختلافات را در مبانی تفکر و اندیشه میدانست.
این کارشناس مسائل تاریخی اما پس از ورق زدن پر شتاب تاریخ از مشروطه تا انقلاب ایران و بررسی تیتروار اندیشه های برخی جریان های سیاسی، به آنچه که موضوع برنامه بود، نزدیک تر شد و در زمینه شکلگیری جریان دوم خرداد گفت: ما باید برای این جریان تفکیک قائل شویم چون طیف وسیعی از آن کسانی هستند که از یک طرف مبانی فکری آنان التقاطی و رگ و ریشههای لیبرالی دارد و از طرف دیگر افرادی هستند که از مبانی و اندیشه فکری چندان خبر ندارند و با خبر نبودهاند و همان زمان هم که به آنها اعتراض میکردیم، میگفتند اینگونه نیست و شرایط را درک نمیکردند و برخی هم که درک میکردند، وقتی از آنان علت عدم موضعگیری را سئوال میکردیم، میگفتند اکنون مصلحت نیست و ما نمیتوانیم در مقابل حاکمیت آنان موضعگیری کنیم و به خاطر همین موضوع هم در جریان اصلاحات یک درگیری وسیعی برهمین مبنا بوجود آمد.
وی اظهارداشت: اتفاق عجیبی که در جریان اصلاحات بوجود آمد این بود که کسانی شعارهای لیبرالیسم دادندکه در اوایل انقلاب دیدگاه چپگرایانه و گرایشهای مارکسیستی داشتند که خیلی عجیب بود. آنان در اوایل انقلاب با یک تفکر مارکسیستی و به اضافه لعاب اسلام و شعارهای اسلامی که سعی میکرد اسلام را برمبنای تفکر مارکسیست تفسیر کند به میدان آمدند. آنان معتقد بودند اقتصاد باید دولتی باشد. بنیانگذاران اقتصاد دولتی ایران افرادی بودند که در دوم خرداد شعارهای بسیار راستگرایانه میدادند.
به گزارش ایرنا، وی دومین خصیصه و عملکرد این افراد را در سیاست خارجی، درگیری با ابرقدرتها و کشف کشورهای ذره بینی خواند و گفت: اینها با کشوری همانند بورکینافاسو رابطه برقرار کرده بودند و این کشوری بود که حتی با ذره بین برروی نقشه جهان قابل دیدن نیست.
حسینیان در خصوص تسخیر لانه جاسوسی نیز توضیح داد: تسخیر لانه جاسوسی از سوی کسانی انجام شد که بعدها اظهار پشیمان کردند و با گروگانها مذاکره کردند و برسر میز شام خوردند، سیگار کشیدن و نوشیدنی نوش جان کردند.
وی با اشاره به اینکه در تغییر مواضع، اصول و ارزشهای لیبرالیسم شکل پیدا کرد، گفت: اینها اصرار داشتند که بین جمهوریت و اسلامیت تفکیک قائل شوند و تلاش کردند که وزن جمهوریت را از اسلامیت سنگین تر کنند، درحالیکه جمهوری اسلامی که حضرت امام (ره) پدید آورنده آن بودند نه جمهوریت گرفته شده از مبانی تفکر غربی بلکه جمهوریت مبتنی بر متن دستورات دینی و قرآنی بود.
حسینیان افزود: یکی از اصول ارزشی آنان که در روزنامهها بسیار بر آن تاکید داشتند، تکثرگرایی دینی و قرائتهای چندگانه دینی بود که بسیاری از مقالات روزنامه صبح امروز، خرداد و... اینگونه بود و تلاش داشتند که از اسلام برداشتهای مختلف به اندازه همه انسانها داشته باشند و علت آن هم این بود که میخواستند تفسیر واحد امام خمینی را از انقلاب، اسلام و موازین اسلامی و ارزشها، کم رنگ کنند و به خاطر همین هم اعلام کردند که اندیشه امام خمینی متعلق به موزههای تاریخی است که در مصاحبه با یکی از روزنامه های خارجی عنوان کردند.
وی با بیان اینکه سومین مسألهای که آنان تاکید داشتند، هضم در قدرت جهانی بود، اظهارداشت: اولین مصاحبه آقای خاتمی بعد از پیروزی در انتخابات با خانم کریستین امانپور به خاطر ذوب کردن یخهای میان ایران و امریکا بود.
حسینیان یادآور شد: درخصوص بحث استقلال، روزنامه صبح امروز مقاله داشت که چه کسی گفته است استقلال خوب است. بعضی از کشورها استقلال نداشتند و یا استقلال کامل نداشتند مانند کشور ژاپن و پیشرفت کردند!
وی یکی دیگر از ویژگیهای جریان دوم خرداد را نفی نمادهای مذهبی عنوان کرد و گفت: در روزنامه خرداد به رغم روحانی بودن مدیر مسئول آن، مفصل علیه حجاب نوشتند که یکی از ادله محاکمه ایشان همین مقاله علیه حجاب بود و همچین علیه امام حسین(ع) هم مطالب فراوانی نوشتند. یکی از مسایلی که به شدت از آن دفاع میکردند سکولاریزم و تقدس زدایی بود و نمونه اهم آن اسلام سیاسی بود که تلاش میکردند اسلام را از حکومت جدا کنند و استدلال میکردند که از زمانی که حکومت اسلامی تشکیل شده است مردم بیاعتقادتر و بیدین تر شدهاند و ارزشها کم رنگ شده درحالیکه این دروغ واضح و روشن و غیر اثبات شدهای بود. در طول تاریخ هرگاه ایدئولوژی با حکومت ممزوج شده، نفوذش بیش از هرزمانی است که بدون قدرت بوده است.
حسینیان اما پس از این مقدمه نسبتاً طولانی و تشریح مبانی نظری جریان دوم خرداد به پرسشهای دانشجویان پاسخ گفت.
وی درپاسخ به این سئوال که شما که این همه اسرار داشتید، چرا اکنون مطرح میکنید، گفت: اینگونه نیست که بنده اطلاعاتی داشته باشم و حرف نزده باشم. من هیچ گاه سکوت نکردم و حتی در دوران حاکمیت جریان دوم خرداد همواره صحبت کردم، مورد اعتراض قرار گرفتم و مورد نفرت نیروهای اصلاح طلب بودم و این به نظرم مقداری بیانصافی است.
حسینیان در پاسخ به پرسشی درباره نقش خاتمی در جریان ۱۸ تیر، گفت: تا آنجاکه من اطلاع دارم و بعضی از اسناد جریان ۱۸تیر را دیدم، نقشی برای آقای خاتمی به عنوان نقش منفی ندیدم. من با تفکر و مبانی آقای خاتمی مخالف هستم ولی وی اهل توطئه نبود که در این مسایل دخالت داشته باشد. اما در معاونت وزارت کشور ستادی بود که سعی میکردند مسایلی را که در کوی دانشگاه بوجود آمده بود، دامن بزنند و تلاش کنند که طول بکشد و راهنمایی، تحریک و نیرو اعزام میکردند.
اشاره رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تحریکات مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وقت وزارت کشور است که برخی شعله ور شدن آشوب ها در روز دوم را محصول سخنرانی تند وی در کوی دانشگاه می دانند. همچنین سرنخ برخی تجهیزات یافت شده از درون آشوبگران، به ساختمان بلند وزارت کشور در میدان فاطمی تهران می رسید.
از رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره ریشههای بوجود آمدن جریان دوم خرداد پرسیده شد که وی پاسخ داد: آن چیزی که دوم خرداد را بوجود آورد، به قول رهبر انقلاب حماسه بود و جریانات فکری دوم خرداد هم هنوز شکل نگرفته بودند و خودشان را نشان نداده بودند ولی کسانی از این جریان فکری مطلع بودند و حتی وقوع آن را پیش بینی میکردند. عوامل ایجاد دوم خرداد عملکرد دوره قبل از آن بود.
وی گفت: مردم احیانا خواستههایی داشتند و یا در حکومت تکرویهایی وجود داشت که نتیجه آن برگشتن مردم از حاکمان آن دوره چندساله بود و درواقع مردم حماسهای آفریدند ولی کسانی از این حماسه سوءاستفاده و تلاش کردند که مبانی فکری خودشان را حاکم کنند و جریان انقلاب را به سمت و سوی انحرافی بکشند.
پرسش درباره قتلهای زنجیره ای، سوابق سعید امامی و عالیخانی فاز سؤالات را قدری تغییر داد و حسینیان نیز تأکید کرد: من دستی در قتلهای زنجیرهای نداشتم و حتی حاضرم که قسم هم بخورم و کسانی که ادعا میکنند باید سند و شاهد ارایه کنند. من در آن زمان کارهای نبودم کسانی که مسئولیت داشتند باید دست داشته باشند و یا کسانی که در مقام فتوا باشند که من هم در این سطح نبودم.
وی در توضیح نظریه معروفش درباره قتل های زنجیره ای ادامه داد: قتلهای زنجیرهای را جریانی انجام داد و بعد انگشت اتهام را روی عده دیگری نشانه گرفت و بنده هم در برنامه چراغ پاسخ گفتم و بعد از آن شروع شد که مرا متهم کردند.
حسینیان اما به نکته ای اشاره کرد که شاید برای اغلب دانشجویان حاضر در سالن ناشنیده بود: در جریان انتخابات دوره هفتم از آقای خاتمی حمایت کردم، با وجود اینکه ما جمعیت دفاع از ارزشها و کاندیدای خاصی (حجت الاسلام ری شهری) داشتیم. حتی شبی که آقای خاتمی پیروز شد، بسیاری از دوم خردادیها به من زنگ زدند و تبریک گفتند.
وی با اشاره به اینکه حتی با سعید امامی درباره محمد خاتمی بحث های مفصلی داشته است، گفت: از سعید امامی گلایه کردم که چرا علیه آقای خاتمی عمل می کنی، او استدلالی آورد و اطلاعات و اسنادی را به من نشان داد که دشمنی های بعدی با سعید امامی به خاطر همین دشمنیهای او در قبل از انتخابات بود. حرفش این بود که شما مطمئن باشید که آقای خاتمی فرد خوبی است اما باندی که او را حمایت میکند آدمهای بسیار خطرناکیاند که معتقد به نظام جمهوری اسلامی نیستند و اگر به قدرت برسند، امنیت کشور را به خطر خواهند انداخت که همین جمله را آقای خاتمی در سخنرانیهای بعدی خود مطرح کردند.
رئیس مرکز اسناد انقلاب افزود: جالب است که کسانی که من را متهم کردند، پیشنهاد کرده بودند حسینیان به عنوان شخصیت بی طرف عضو شورای نگهبان شود که مقاله آن را هنوز در اختیار دارم اما بعد از پخش برنامه چراغ که استدلال خودم را درباره عامل اصلی قتلها به عنوان عضو وابسته به جریان دوم خرداد مطرح کردم، اتهامات علیه من آغاز شد.
وی که در 10 سال گذشته از او به عنوان یکی از مدافعان سعید امامی یاد می شود، ضمن تأکید بر اینکه "سعید امامی نقشی در این قتلها نداشت زیرا در زمان وقوع قتل ها او مسئولیتی در وزارت اطلاعات نداشت و به عنوان مشاور وزیر و بیکار بود و مشاور هم جایگاه تاثیرگذاری ندارد"، افزود: در سختترین شرایط که می توانستم عکس العمل نشان دهم، از او دفاع کردم و به همین خاطر در مراسم ختم او شرکت کردم.
حسینیان اما درخصوص اتهاماتی که عبدالله شهبازی نسبت به وی مطرح کرده است، این ادعاها را مستند ندانست و با وجود آنکه حتی یکی از مجموعه کتاب های شهبازی به عنوان کتاب سال انتخاب شده است، گفت: اگر کتابهای مهم وی را بخوانید، بیشتر کتابهایی است که برمبنای توهم توطئه نوشته شده است.
وی افزود: سعید امامی نه تنها سابقه بهائیگری ندارد بلکه ایشان اهل روستای آباده هستند و پدربزرگ ایشان که سازنده مسجد امام حسن در همین روستا است روحانی بودهاند.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه آقای شهبازی در مورد خود من نیز گفته بود که حسینیان متولد روستایی است که مرکز بهائیون بوده، تصریح کرد: اولاً اصل این مطلب دروغ است چرا که روستای ما روستای افراد متعصب دینی بود و تنها در سال 1334 دو خانواده در آن متهم به بهائیگری بودند، اما همین دو خانواده در مسجد اعتراف کردند که مسلمان هستند.
حسینیان با اشاره به اینکه شهبازی زمین و آسمان و دروغ و راست را به هم میچسباند و نوشتههایش بر مبنای تخیلات است افزود: پدر سعید امامی زنده است و انشاالله به زودی خاطرات وی از سوی مرکز اسناد و انقلاب اسلامی چاپ خواهد شد.
وی با بیان اینکه دایی سعید امامی در دوران رژیم پهلوی، رایزن نظامی ایران در آمریکا بوده است، افزود: اما این سب نمیشود که به واسطه آن سعید امامی را به بهائیگری متهم کنیم.
حسینیان در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولین قتلهای زنجیرهای را بررسی نمیکنند گفت: شاید مسئولین دغدغهای در این زمینه ندارند.
وی در پاسخ به این سئوال که از قول او بیان شده که سعید حجاریان از باند مهدی هاشمی است، گفت من هیچگاه این مطلب را نگفته ام.
رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره نقش سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در دوم خرداد گفت: مواضع سازمان را میتوانید در روزنامهها ببینید. کسانی که رهبری این سازمان را داشتند، افراد ناشناسی نبودند و مواضع آنان کاملا به روشنی مطرح شده و مواضع آنان درجریان دوم خرداد کاملا آشکار و علنی است.
از وی درباره اتهام جاسوسی عباس عبدی سئوال شد که پاسخ داد: من قاضی نیستم که درباره جاسوسی نظر دهم اما چیزی که در روزنامهها ثبت شد، این بود که وی کارهایی را برای بعضی از شرکتهای تحقیقاتی وابسته به سیا انجام میداد که این مسأله به اثبات رسید و محاکمه شد و مدتی هم در زندان بود و جزای آن را دید.
از حسینیان درباره صحت فیلمهای بازجویی از سعید امامی و همسرش پرسیده شد که وی پاسخ داد: آن فیلمها صحت داشت. متاسفانه علت آن این بود که کار بازجویی و بازپرسی از دست وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعاتی گرفته شده بود و یک گروه مستقلی به راهنمایی برخی اعضای شورای امنیت سابق و پیشنهادی که به آقای خاتمی دادند، پرونده را در دست گرفت و متاسفانه پرونده به انحراف کشیده شد اما خوشبختانه مساله برای خود آقای خاتمی هم روشن شد و به همین دلیل بازجویان اولیه از کار برکنار شدند و پرونده مجددا به گروه دیگری سپرده شد. این بازجوها از نیروهای چپ بودند ولی افراد متدینی بودند که پرونده را از انحراف خارج کردند و تا جایی که در آن زمان ممکن بود، به مسیر خودش برگرداندند. بازجویان اولیه هم دستگیر و محکوم به قصاص و زندان شدند.
حسینیان درباره تفکرات خاتمی هم گفت: من آقای خاتمی را یک روحانی روشنفکری میدانستم که با وی اختلاف هم داشتم. زمانی که دادستان ویژه روحانیت بودم، علیه وی اطلاعیه صادر کردم. چون آقای خاتمی وزیر ارشاد بود و مصاحبهای انجام داده بود که دادگاه ویژه را نقد کرده بود و من هم مصاحبهای علیه وی انجام دادم.
منتخب مردم تهران در مجلس هشتم به انتقاد از فضای بسته دولت هاشمی نیز پرداخت و با توجه به این فضای انحصار طلبانه، دلیل حمایت خود از خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری هفتم را شکستن انسداد و بستگی جامعه بیان کرد و با ابراز تأثر از این حمایت گفت: اما نمیدانستیم که این باز شدن به سوی سیلی میرود که همه را ببرد چراکه یک نوع شکستگی به جای باز شدن بود و احساس کردم که اشتباه کردیم و برای اینکه خودمان را از چاله درآوریم، به یک چاه انداختیم. بنابراین، رسماً عذرخواهی هم کردم.
از وی سئوال شد که چرا سعید حجاریان را تکفیر کرده اید که پاسخ داد: مواضع او را تبیین کردم ولی تکفیر نکردم.
حسنیان در پاسخ به این سئوال که به نظر میرسد اثبات خود را در نقد اصلاحات می دانید، چرا درباره 4 سال نمایندگی توضیح نمیدهید، گفت: من هنوز به مجلس نرفته ام و قرار است روز هفتم خرداد سوگند یاد کنیم. بنابر این، باید 4 سال دیگر توضیح دهم.
حسینیان همچنین درباره جواد قدیریان یکی از عناصر سازمان منافقین و از عوامل انفجار 6 شهریور 60 مسجد ابوذر که به جانبازی حضرت آیت الله خامنه ای نیز منجر شد، گفت: وی برادر خانم آقای عطریانفر و هم اکنون نیز متواری است اما مکان وی نامشخص است.
وی درباره پاسخ به پرسشی درباره نقش بهزاد نبوی در انفجار ساختمان نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر هم اظهار داشت: در زمان مرحوم شهید لاجوردی پروندهای درباره این انفجار گشوده شد و وی نیز دستگیر شد و یک ماه در زندان بود اما برخی مسئولین طوماری به امام(ره) نوشتند که ایشان هم با نظر مسئولین گفتند نامبرده را از زندان آزاد کنید. حسینیان البته از ذکر نام این مسئولین امتناع کرد اما ادامه داد فرد دیگری به نام محمدی هم دستگیر شد و بخش مهمی از اطلاعات هم درحال کشف بود که جنازه او در سلولش پیدا شد و مشخص نشد که خودکشی کرده بود یا اینکه وی را کشته بودند. ولی مرحوم لاجوردی در وصیت نامه شان هم تذکر دادند که زمانی که من رسیدم، اینها دست داشتند و خطراتی که در آینده جمهوری اسلامی را تهدید میکند، اینگونه است.