اِرمینه
سیاسی- غیر سیاسی!
غائله 23 آبان76/ پرده ي دوم

این مطلب در قالب چند پست منتشر خواهد شد.

واکنش هاشمی رفسنجانی به سخنان آیت الله

هاشمی رفسنجانی چند روز پس از اظهارات جسینعلی منتظری در مصاحبه ای  با ایرنا پیرامون مسائل مهم داخلی و خارجی گریزی هم به موضوع مورد بحث در آن روزها که همان سخنان آیت الله منتظری بود می زند. در این مصاحبه وی نظرش را پیرامون وقایع اتفاق افتاده اینگونه ابراز می کند:

" تهدید جدی علیه نظام وجود ندارد، اما می شود گفت که مزاحمتهایی هست. در بعد داخلی مزاحمتها همین اختلاف های بی خودی است که نمونه اش را هفته گذشته دیدیم. حرفها و اقدام های کور، نامناسب و نسنجیده همانند آواز خروس های بی محل! وحدت ملی برای ما مهمترین پشتوانه است... اگر این وحدتی که محورش ولایت فقیه است آسیب ببیند، کشور آسیب خواهد دید. چنانچه وحدت را در کشور حفظ کنیم آسیبی به کشور نخواهد رسید.( 4/9/76 همشهری)

روزنامه جمهوری اسلامی ارگان هاشمی رفسنجانی نیز در تاریخ 4 آذرماه سخنان وی را در مورد ولایت فقیه منتشر می کند:" دست های نا پاک دشمنان در توطئه علیه ولایت فقیه نمایان است... این که مثلا در دانشگاه گروهی بیایند و علیه مقدسات ما حرف بزنند، معلوم است که مردم ما تحمل نخواهند کرد." ( هاشمی رفسنجانی 4/9/76 جمهوری اسلامی)

اما چند روز بعد از سخنان آیت الله منتظری هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه به تبیین بیشتر اتفاقات اخیر و نحوه ی انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری پرداخت:

" من شهادت می دهم که رهبر عزیزمان آیت الله خامنه ای در این راه رای خودشان یک قدم هم برنداشتند ... در یکی از این جلسات که رفت و آمد هایی شده بود و مکاتباتی شده بود، امام ناراحت بودند از جانشین آن زمان خودشان، یک جمله فرمودند و یک مطلبی فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و شوک برای ما شد. ما احساس کردیم که ایشان نظر تندی دارند خوب بحث ها که شد وقتی که می خواستیم بیرون بیائیم رهبر امروز انقلاب به امام عرض کردند که آقا شما نهی کنید ما پنج نفر را که این حرف شما را بیرون نقل بکنیم، بر ما حرام کنید چون اگر این حرف از بین ما پنج نفر بیرون برود بسیار مشکل افرین می شود و ما مشکل سیاسی پیدا می کنیم امام فکری کردند و فرمودند خیلی خوب من نهی کردم که شما این حرف را بزنیدو این حرف ماند... اصلا تدبیر کرده بودیم که دشمنان ما بدانند که خلا نیست مسئله دوم این بود که کسی را نداشتیم یکی از بحث ها همانجا همین بود که در آن جلسه اولی که گفتم امام نهی کردند، همین شد که ما گفتیم که خب چه کسی؟ شما که می فرمائید ما که اقایان را می شناسیم ما که علما را می شناسیم. ما که همکارانمان را می شناسیم چنین چیزی نمی شود. در ان جلسه بود که ایشان فرمودند که همین آقای خامنه ای. به هر حال اولین بار امام فرمودند ما اصلا چنین تصوری نداشتیم برای ما که غیر منتظره بود برای شخص رهبری هم اصلا شوک آور بود."( سلام 8/9/76 و همشهری 8/9/76)

هاشمی رفسنجانی در خطبه ی دوم نماز جمعه بصورت مفصل مسائلی را پیرامون آیت الله خامنه ای و نحوه انتخاب وی به رهبری ایراد می کند که خواندن متن کامل این سخنان خالی از لطف نیست. ( متن کامل خطبه دوم هاشمی در نماز جمعه و ناگفته های انتخاب رهبری)

واکنش آیت الله جوادی آملی

چند روز پس از سخنان آیت الله منتظری طلاب، روحانیون و جمعی دیگر از مردم در حرم حضرت معصومه و مسجد اعظم قم تجمع می کنند، در این تجمع آیت الله جوادی آملی سخنرانی مفصلی را پیرامون مبانی فقهی و قانونی ولایت فقیه و حوادث آن روز ایراد می کند. وی در ابتدای  سخنانش خطاب به تجمع کنندگان اینگونه می گوید:

" آن چه از درون و بیرون مسجد اعظم امروز به گوش و چشم می رسد و می خورد، فرق ممتاز بین ظهیر انقلاب و ظِهرِیِّ انقلاب است، فرق ممتاز بین ظهیر ولایت فقیه و ظِهریِّ ولایت فقیه است. قرآن کریم مردم موحد را و پرهیزگار را ظهیر دین و دین را ظهیر خود می داند. مردم منحرف و آلوده ظِهریِّ دینند و دین را ظهریِّ خود می پندارند، آنکه پشتوانه انقلاب است، پشتیبان ولایت فقیه است، حامی دین و مقام شامخ رهبری است(ظهیر دین است) آنکه از پشت خنجر می زند ظهریِّ دین و ولایت فقیه است... مطلب مهم ان است که برخی در جریان ولایت فقیه، شبهه ی علمی دارند، برخی شهوت عملی...در جریان ولایت فقیه چون طفره مستحیل بود، اول ولایت فقیه را به عنوان وکالت فقیه تنزل دادند، در بخش بعدی، وکالت فقیه را به نظارت فقیه تنزل می دهند و از این به بعد چه بخواهند خدا می داند... گفتند ولایت برای محجور و قُیّم و قصّر است، مردم نیازمند به قیّم نیستند، چون مردم محجور نیستند، محتاج به قیّم نیستند، نیازمند به ولی نیستند..."

بعد از این آیت الله جوادی آملی با آوردن آیات و روایاتی پیرامون تنزل ولایت فقیه به وکالت فقیه و تنزل مجدد آن به نظارت فقیه مباحثی فقهی را مطرح می کند و بعد از طرح مباحثش سخنانش را اینگونه ادامه می دهد:

" جوانان عزیز دانشجویان گرانقدر شما اگر دلیرید در قبال دین خاضعید، این مغالطه است که شما را فریفته اند. جوانان عزیز دانشگاه مستحضر باشید ولایت فقیهی که در دین آمده است و بنیانگذار جمهوری اسلامی معمار چنین ولایتی بود، بعد به شاگردان خود آموخت، که ازین سنخ اصلا نیست، نه ولایت بر مرده است و نه ولایت بر کسانی که به منزله ی مرده هستند، تا کسی بگوید ما که محجور نیستیم پس قیم لازم نداریم... ولایت در « انما ولیکم الله» خطاب به عقلا و فرزانگان جامعه و به افراد عاقل بالغ، مکلف هوشیار بیدار است. می گوید: ای عقلا ولی شما بالذات خداست، از طرف خدا، پیامبر، بعد از پیامبر جانشین معصوم او، بعد از جانشین معصوم، نائب خاص او، بعد از نائب خاص او، نائب عام او، نظیر مقام معظم رهبری..."

بعد از آن آیت الله جوادی املی بحث پیرامون  ولایت  فقیه را در کلام شیخ انصاری و صاحب جواهر و قانون اساسی ادامه می دهد، وی همچنین راجع به قلمرو ولایت و وکالت توضیحاتی را ارائه می کند و در قسمت پایانی سخنانش دوباره نقبی صریح تر به حوادث اخیر می زند:

" ... پس وقتی قرآن را می نگرید، مسئله ی ولایت است، نه وکالت، نه نظارت. وقتی قانون اساسی را می نگرید، مسئله ی ولایت است، نه وکالت، نه نظارت. در مصاحبه ریاست محترم جمهور دیدید که ایشان گفت: حمایت از قانون اساسی در سایه ی خضوع در برابر مقام معظم رهبری است،پشتیبانی ولایت، حمایت از ولایت، مهمترین راهکار تقویت قانون اساسی و عمل به قانون اساسی و حرمت به قانون اساسی است...مطلبی که باید در پایان به حضور شما علماء فضلاء، بزرگان و دانشگاهیان و حوزویان و سراسر ایران اسلامی برسانم، این است که ما به سمت صد در صد اسلامی شدن داریم حرکت می کنیم، کسی نگفت در دستگاه ما اشکالی نیست، کسی نگفت تخلف نداریم، کسی نگفت همه اینها کسانی هستند که مانند زمان ولی عصر(عج) عهده دار « بهم یملا الله الارض قسطا و عدلا» هستند، ما نمی گوییم این نظام را با نظام آخرین امام حساب کنید، می گوییم این نظام را با نظام اولین امام حساب کنید...الان دشمن داخل و خارج صف بسته است که خدای ناکرده نظام را از درون بپوساند، ما بیش از هر چیزی وظیفه داریم، ظهیر ولایت باشیم نه ظهریّ. البته برادران بزرگوار حوزه و دانشگاه، جوانهای دبیرستانی و اقشار مختلف کمال نظم را رعایت خواهند کرد، بهانه ای به دست هیچ کسی نخواهند داد، امنیت را حفظ خواهند کرد، ولی بالاخره این کشور حسابی دارد یا نه؟ قانون اساسی باید اجرا شود یا نه؟ ولایت فقیه پشتیبانی دارد یا نه؟ چیز مهمی در مملکت رخ نداد تا بیگانه خیال کند و دورخیز بردارد. شبهه و شهوتی است. شبهه ی علمی را به عنوان رایزنی فرهنگی همگان جواب داده و می دهند و اگر شهوت عملی از گلوی کسی برخواست، ان را هم خفه می کنند..."

واکنش خانم زهرا مصطفوی دختر امام (ره)

 زهرا مصطفوی دختر امام یکی از کسانی بود که پس از اظهارات آیت الله منتظری در پیامی نسبت به این سخنان موضعی تند اتخاذ می کند و به دفاع از ولایت فقیه و صلاحیت آیت الله خامنه ای برای احراز پست رهبری می پردازد. قسمتی از پیامی که آن روز زهرا مصطفوی خطاب به مردم منتشر کرد به شرح زیر است:

"ملت ما خمینی(ره) را امین خدا یافت او برای ملت اعلم بود و هنوز نیز ملت شریف ایران بر فتاوای او تکیه دارد و امام اعلمیت را برای ولی فقیه شرط نمی داند. امام به حکومت به عنوان حق فقیه نمی نگرد تا هر که خود را اعلم دانست حکومت را حق خویش بپندارد و به این بهانه بر دیگران برتری احساس کرده یا به تحریک لیبرالهای سودجو بر فقها زبان به طعنه بگشاید.... ولی فقیه زعیم مذهب است نه مرجع تقلید و میان شرایط آنان تفاوت است، زعیم مذهب باید فقیه شجاع، مدیر، مدبر و آگاه به زمان و حوادث واقع در آن باشد، توطئه ها را شناخته، فریب نخورده و ساده لوح نباشد. به یاد داریم که امام عزیز قریب به دو سال در پیامها و نامه های خویش به افشای توطئه های زیرکانه  منافقانه لیبرالها و منافقین پرداخت تا قائم مقام رهبری را از خطر حضور و تحریک ها و تحلیلهای بی محتوای آنان آگاه کند و چنان شد که با دلی پر خون وی را از صحنه سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی کنار گذاشت.  من مدتها قبل از برکناری قائم مقام رهبری شخصا از محضر امام در باری رهبری پرسیدم. ایشان از آیت الله خامنه ای نام بردند. حضرت امام مرجعیت و اعلمیت را در رهبری شرط نمی دانستند و صریحا می فرمودند که آیت الله خامنه ای اجتهادی را که برای ولی فقیه لازم است دارا هستند..." ( جمهوری اسلامی 2/9/76 و همشهری 4/9/76)

واکنش تند مجید انصاری

در همان روزها مجید انصاری از اعضاء مجمع روحانیون مبارز و رئیس وقت مجمع حزب الله مجلس نسبت به وقایعی که نقش ولایت فقیه را در جامعه تضعیف می کند هشدار می دهد وی اظهار می کند که مخالفت و توطئه علیه ولایت فقیه در راس همه توطئه های دشمنان انقلاب، اسلام و روحانیت قرار دارد. گزیده ای از سخنان مجید انصاری پیرامون مواضع آیت الله منتظری به شرح زیر است:

"همزمانی و همسویی این تحرکات با برگزاری اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی و جنگ روانی، تبلیغات گسترده آمریکا علیه ایران به هیچ وجه نمی تواند اتفاقی و ساده باشد... با وجودی که اظهارات و مسائلی که در یکی دو هفته اخیر در خصوص ولایت فقیه صورت گرفته از زبان افراد ساده لوحی بوده است اما دانسته و ندانسته در جهت منافع آمریکا و صهیونیزم است...ایشان( آیت الله منتظری) بر خلاف اصول متعدد قانون اساسی که میثاق ملی و مظهر اراده و رای قاطبه ملت ایران است به تفسیر غلط و نادرست از ولایت فقیه و شرایط و اختیارات ولی فقیه پرداخته و به گونه ای تحریک آمیز مخاطبان خود را علیه جایگاه رفیع ولایت فقیه مورد خطاب قرار داده است.منتظری بر خلاف مبانی روشن و آشکار فقهی حضرت امام(ره) و نیز بر خلاف نظریات فقهی و نوشته ها و گفته ها و سابقه عملکرد خودشان در دوران قائم مقامی رهبری، ولایت فقیه را در حد ناظر فاقد اختیار معرفی کرده است. سخنان منتظری در جهت تضعیف دولت آقای خاتمی است، وی همچنین با تاثیرپذیری از اطرافیان ناصالح خود به مشکل تراشی علیه نظام پرداخته و در قالب نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر به زشت ترین منکرات که تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی است پرداخته است... ولایت فقیه هرگز به معنای واگذاری تمام امور به یک فرد و عدم مداخله مردم در امور نیست..."(همشهری 2/9/76 و روزنامه کارگر،02/09/1376)

اضافات:

- غائله ۲۳ ابان ۷۶/ پرده ی اول

- دوست عزیزم عمار رو جدیدا کشف کردم. به دلمان نشسته است.

- خواندن آرشیو این وبلاگ هم جدا خیلی برام جالب بود .


لينك | نوشته شده در جمعه هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۹ساعت ۱:۴۹ ب.ظ توسط ارمینه|