رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

رخدادهای سیاسی

مروری بر رخدادهای سیاسی کشور و جامعه بین المللی

اعلام اسامی نهایی نامزدهای احراز صلاحیت شده ریاست جمهوری

وزارت کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسامی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای  محترم نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌شود:

1- سعید جلیلی

2- غلامعلی حداد عادل

3- محسن رضایی

4- حسن روحانی

5- محمدرضا عارف

6- محمد غرضی

7- محمدباقر قالیباف

8- علی اکبر ولایتی

«سعید جلیلی» نامزد ریاست جمهوری شد

 سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دقایقی قبل با حضور در وزارت کشور، برای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.با ثبت نام جلیلی به نظر می رسد آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، شاهد تغییراتی باشد.

سعید جلیلی متولد 1344 منطقه معروف به طلاب مشهد مقدس است؛ وی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) تهران به پایان رسانده و به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط دارد.

وی در دوران دفاع مقدس به عنوان نیروی بسیجی بار‌ها برای دفاع از آرمان‌های انقلاب در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت و سال 65 در عملیات کربلای 5 به درجه جانبازی نایل آمد.

جلیلی پس از جنگ، رساله دکترای خود را با عنوان اندیشه سیاسی در قرآن در خصوص سیاست خارجی اسلام به رشته تحریر درآورد که پروفسور حمید مولانا بر آن مقدمه نوشته است؛ این رساله در لبنان به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است.

وی در سال 68 به وزارت امور خارجه رفت و پس از یک دوره 2 ساله، ریاست اداره بازرسی وزارت خارجه را بر عهده گرفت؛ دیگر مناصب او در این وزارتخانه دبیری و رایزنی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی پس از دوم خرداد 76 و تغییراتی که در وزارت خارجه اتفاق افتاد، به اداره آمریکای وزارتخانه منتقل شد و معاونت این اداره را بر عهده گرفت.

جلیلی در سال 80 به دفتر مقام معظم رهبری رفت و در سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبر انقلاب به ادامه خدمت پرداخت.

وی پس از انتخابات سوم تیر 84 به عنوان گزینه مطرح و موردنظر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ دولت نهم برای تصدی وزارت امور خارجه مطرح شد اما بر اساس مصلحت، اداره معاونت اروپا و آمریکای این وزارتخانه را بر عهده گرفت.

جلیلی در زمان حضورش در وزارت خارجه ارتباطش با دانشگاه را قطع نکرد و در دانشگاه به تدریس سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص) پرداخت؛ وی همچنین مدتی به عنوان استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف فعالیت داشته و در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع ) نیز صاحب کرسی استادی است.

وی در حال حاضر دبیری شورای عالی امنیت ملی و مسئولیت پیگیری موضوع هسته‌ای کشورمان را بر عهده دارد.

هاشمی رفسنجانی در دقیقه ۹۰ نامزد ریاست جمهوری شد

 آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی دقایقی پیش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت‌نام کرد.

«اکبر هاشمی رفسنجانی» روحانی و سیاست‌مدار ایرانی در سوم شهریور 1313 در روستای بهرمان از توابع شهرستان رفسنجان در استان کرمان به دنیا آمد.

وی یکی از 9 فرزند میرزا علی هاشمی بهرمانی بود که به تجارت پسته می‌پرداخت.

وی تحصیلات خود را از سن 5 سالگی در نوق آغاز کرد و در سن 14 سالگی برای ادامه تحصیل علوم دینی به شهر قم سفر کرد و در محضر اساتیدی همچون محمدرضا گلپایگانی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی و سید حسن طباطبایی بروجردی به تحصیل علوم دینی پرداخت.

وی فعالیت سیاسی خود را به صورت جدی از 1340 آغاز کرد و در مجمع از سال‌های 1337 تا سال 1357 هاشمی رفسنجانی 7 بار دستگیر و در مجموع 4 سال و 5 ماه را در حبس گذراند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد و مدتی نیز سرپرست وزارت کشور را برعهده داشت.

وی همچنین یکی از اعضای اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی بود. اصلی‌ترین سمت وی در دوران پس از انقلاب اسلامی ریاست چندین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین فرماندهی کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ ایران و عراق بود.

فعالیت به عنوان یکی از ائمه جمعه موقت تهران و همچنین جانشینی امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع نیز یکی از دیگر مناصب هاشمی رفسنجانی در دهه 60 بود.

آیت‌الله هاشمی در انتخابات سال 1368 ریاست جمهوری به عنوان پنجمین رئیس جمهور اسلامی ایران به این سمت انتخاب شد و  طی دو دوره سمت ریاست جمهوری را برعهده داشت.

همچنین هاشمی رفسنجانی پس از پایان دوره ریاست جمهوری با حکم مقام معظم رهبری با عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

هاشمی رفسنجانی بین سال‌های 1386 تا 1389 ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت و هم اکنون نیز نماینده مردم تهران در این شورا است.

هاشمی رفسنجانی تجربه یک شکست را نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 را نیز در کارنامه دارد که عرصه رقابت را به محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد.

مشایی برای ثبت نام به وزارت کشور آمد+زندگینامه

اسفندیار رحیم مشایی دقایقی پیش برای نام نویسی در  یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی آمد و کاندیداتوری خود را برای ورود به پاستور به صورت رسمی ثبت کرد.

اسفندیار رحیم مشایی متولد 1339 در روستای مشا از توابع شهر رامسر استان مازندران است است. مهم ترین فعالیت مشایی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی  که هیجده سال داشت، سخنرانی و توزیع اعلامیه های انقلابی بوده است.

وی پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سپاه رامسر به فعالیت پرداخت و در سال های 58 تا 61 به قرارگاه حمزه سیدالشهدا به منظور مقابله با فعالیت سپاه کومله پرداخت.

مشایی همچنین سابقه فعالیت در چندین نهاد امنیتی پیرامون مباحث قومیتی و همچنین کردها را نیز طی ساله های دهه شصت و ابتدای هفتاد در سابقه خود دارد.

مشایی پس از یک تحول در ابتدای دهه هفتاد به وزارت کشور جمهوی اسلامی ایران رفت و در دوران تصدی علی محمد بشارتی، مدیرکل اجتماعی وزارت کشور شد و سپس برای ادامه کار راهی رادیو پیام شد و مسئولیت آنجا را بر عهده گرفت.

با آغاز به کار محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران، مشایی کار خود را در این مجموعه به عنوان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز کرد و با آغاز کار دولت نهم، وی بدلیل آشنایی سابق با محمود احمدی نژاد و فعالیت در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وارد دولت شد و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده گرفت.

دوران کاری مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حاشیه های فراوانی همچون اظهار دوستی با مردم اسراییل و همچنین حضور در مراسم رقص و آواز همراه بود که سبب واکنش های فراوانی از سوی محافل مختلف شد.

مشایی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به عنوان معاون اول رئیس‌ جمهور در دولت دهم معرفی شد. این انتخاب با مخالفت‌های زیادی از سوی مردم، مراجع تقلید و حتی برخی هواداران احمدی نژاد مواجه گردید و در نهایت، مشایی در این پست نماند و احمدی نژاد در نهایت مشایی را به عنوان رئیس دفتر خود تعیین کرد که تا آذرماه سال 91 و تا زمان انتصاب وی به عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در این سمت فعالیت کرد.

مشایی علاوه بر این بطور همزمان رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن، جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، ‏عضو شورای نظارت بر صداوسیما، عضو شورای فرهنگی دولت، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر ‏سازمان صداوسیما، عضو کمیسیون های اقتصاد و فرهنگی دولت، ریاست کمیته خط لوله گاز جمهوری اسلامی ایران-پاکستان-هند، نیز بوده است.

وی در آذرماه سال جاری به عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب شد و هم اکنون نیز در این سمت مشغول فعالیت است.

قالیباف، داوود احمدی‌نژاد، ابوترابی‌فرد و اطاعت آمدند

داوود احمدی نژاد هم ثبت نام کرد

.

ثبت‌نام «اطاعت» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

.

قالیباف برای حضور در پاستور ثبت‌نام کرد

.

پرویز کاظمی در وزارت کشور حاضر شد

.


ابوترابی‌‌فرد هم برای ثبت نام به وزارت کشور آمد+زندگینامه
.
وزیر علوم دولت نهم به ستاد انتخابات کشور آمد
.
جوانفکر هم برای ثبت‌نام به وزارت کشور آمد
.
اصغرزاده برای ثبت نام به وزارت کشور آمد
.
علی آبادی هم برای ریاست جمهوری ثبت نام کرد
.

ادامه مطلب ...

حاشیه‌های اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

اولین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که در مقایسه با سال‌های قبل با استقبال تعداد قابل ملاحظه‌ای از فعالان سیاسی همراه بود، به واسطه حضور تعدادی از مردم عادی در وزارت کشور جهت ثبت نام در انتخابات، حاشیه‌هایی به همراه داشت، حاشیه‌هایی از جنس اعلام ضرورت نسبت به بازنگری در قانون انتخابات.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اولین روز از ثبت نام کاندیداها انتخابات یازدهم ریاست جمهوری صبح امروز راس ساعت 8 با فرمان وزیر کشور به استانداران و فرمانداران آغاز شد.

براساس این گزارش اولین چهره‌ای که برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ثبت نام کرد، واعظ‌ زاده عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که بر خلاف دو کاندیدای مطرح امروز (لنکرانی و روحانی) که فرصت یافتند به همراه تعداد زیادی از همراهان خود اولین قدم را در مسیر رییس جمهور شدن بردارند، تنها اجازه یافت با یکی از همراهان خود وارد محل ثبت نام انتخابات شود.

در اولین ساعات ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری فردی که لیسانس پرستاری داشت و مدعی بود می‌خواهد احمدی‌نژاد را به عنوان وزیر امور خارجه خود انتخاب کند، برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کرد.

وی با اشاره به این‌که متخصص در مواد منفجره است و اشک صدام را در آورده و صدام به خون او تشنه است، گفت: بسیاری از بعثی‌ها را منفجر کرده‌ام و در حال حاضر 7 خانواده را سرپرستی می‌کنم و معروف‌ترین باغدار ایران در جنوب هشتگرد هستم.

در اولین روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری همچنین پیرمردی کفن‌پوش برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمد، بر روی کفنی که این پیرمرد به تن داشت نوشته شده بود "نصیری، نوکر ملت ایران و نامزد ریاست جمهوری ایران هستم."

وی که پرچم، دسته گل و قرآن کریم در دست داشت، می‌گفت می‌خواهم دین خود را به شهدای عزیز ادا کنم ، من هیچ رقیبی ندارم نه در سرزمین ایران و نه در دنیا. چون براساس قانون خداوند، قرآن و اهل بیت پا به عرصه انتخابات گذاشتم و معتقدم که می‌توانیم آمریکا را زیرپا بگذاریم.

همچنین در اولین روز ثبت‌نام های انتخابات ریاست جمهوری فردی به نام بهروز وثوقی‌راد به وزارت کشور مراجعه کرد که می‌گفت کلاه مخملی و قیصر فوتبال ایران هستم. وی با به تن داشتن کت و شلوار مدل دهه 50 و به سر داشتن کلاه شاپو گفت: شغلم آزاد است و استادیومی هستم.

وی در جواب این سوال که کابینه شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند، گفت: من نیازی به کابینه ندارم. چون آدم را باید مردم بخواهند و اول "اوسا کریم" مهم است و بعد مردم مهم هستند.

وی گفت: متولد 1360 و تحصیلاتش تا اول دبیرستان است.

به گزارش ایسنا، از مهم‌ترین شخصیت‌هایی که تا قبل از ظهر اولین روز از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کردند، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، واعظ‌زاده، کامران باقری لنکرانی، سعیدی‌کیا، مصطفی کواکبیان و خسرو نصیرزاده بودند.

امروز همچنین بختیاری از دادستانی تهران و قاضی سراج به نمایندگی از دادستان کل برای نظارت بر مراحل اجرای انتخابات در ستاد انتخابات کشور بازدید کردند.

همچنین خسرو نصیرزاده پس از تکمیل مراحل ثبت‌نامش در نشست خبری در پاسخ به این سوال که در نتایج دیدار شب گذشته ما با آقای هاشمی رفسنجانی چه بوده است، گفت: شب گذشته از آقای هاشمی دعوت کردیم تا در انتخابات شرکت کنند و اگر هر لحظه ایشان اعلام حضور کنند و من و تعداد دیگری از کاندیداها به نفع‌شان کنار خواهیم کشید و آقای هاشمی در جلسه شب گذشته گفتند، پس از مشورت با مقام معظم رهبری، نظر خود را اعلام خواهند کرد.

نام‌نویسی لنکرانی، روحانی، واعظ زاده، سعیدی‌کیا و کواکبیان

 اولین ثبت نام کننده: واعظ زاده 

 واعظ ‌زاده: برای مهار تورم یک برنامه جامع طراحی کرده‌ایم 

رحمتی: حامی واعظ زاده هستم 

تشریح مراحل ثبت نام از سوی مرتضوی/ توصیه‌ای به داوطلبان 

کامران باقری  لنکرانی ثبت‌نام کرد 

 لنکرانی: کشور ایران به فکرهای جوان نیاز دارد 

دولت یازدهم باید آرمان‌گرا باشد/ حضور همه سلایق در چارچوب قانون ممکن است 

ثبت نام محمد سعیدی‌کیا  

سعیدی کیا: اگر شوای نگهبان تاییدم نکند تمکین می‌کنم 

حسن روحانی برای تشکیل «دولت تدبیر و امید» ثبت‌نام کرد 

 روحانی: هوادارانم رنگ بنفش را انتخاب کرده‌اند 

یونسی: هاشمی قطعا نمی‌آید 

واکنش حسن روحانی به سخنان وزیر اطلاعات 

محصولی: بحثی بر روی افراد برای حضور در کابینه نکرده‌ایم/ بحث فعلی برنامه‌ها است 

آیت الله رجبی: آیت‌الله مصباح همچنان لنکرانی را گزینه اصلح می‌داند 

 نظر مساعد و اعلام حمایت هاشمی از نامزدی روحانی 

سلیمانی: هنوز بحثی بر روی افراد کابینه لنکرانی نداشته‌ایم 

کواکبیان با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کرد 

کواکبیان: رنگ انتخاباتی‌ام «سبز» است/ برای رقیب پیروز یک جعبه شیرینی می‌خرم 

هیچ ائتلافی بین اصلاح‌طلبان صورت نگرفته